Dat leert een door Kwik-Fit en JES Marketing Onderzoek gehouden steekproef onder bijna 1650 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Dat gebeurde afgelopen augustus, bij winkel- en zakencentra op verschillende plekken in Nederland. Steeds werd gekeken op wat voor banden ze stonden. Volgens Kwik-Fit bleek de leeftijd van het wagenpark in het eigen onderzoek nagenoeg overeen te komen met de leeftijd van het wagenpark in Nederland, zoals vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Omgerekend naar het totale aantal auto’s in Nederland komt het percentage ‘doorrijders’ neer op ongeveer 440 duizend. Naar de reden is het gissen: het kan zijn dat de wissel vergeten is, automobilisten denken dat de winterbanden sowieso voor meer grip zorgen of omdat consumenten er bewust voor kiezen om geen geld uit te geven aan zomerbanden. De meeste auto’s in Nederland rijden zowel in de winter als in de zomer op Michelin, gevolgd door  Continental en Bridgestone.

Het volledige onderzoeksrapport van de Kwik-Fit bandenmonitor zomer 2012 is te downloaden via www.kwik-fit.nl/autobanden/bandenmonitor.