Roland Berger: hooguit 8 producenten EV-batterij

Binnen vijf jaar zullen nog maar zes tot acht producenten van lithium-ion batterijen voor auto’s resteren. Dit meldt Roland Berger Strategy Consultants op grond van eigen onderzoek.

De consolidatie van de markt gaat volgens het bureau sneller dan verwacht. In de afgelopen twee jaar hebben veel nieuwe spelers noodgedwongen hun faillissement moeten aanvragen. René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland: "Overheidssubsidies en een veel te optimistische groeiverwachting met betrekking tot elektrisch vervoer, hebben geleid tot een enorme overcapaciteit aan lithium-ion batterijen. Producenten wilden daarnaast, met een hoge productie, zo snel mogelijk schaalvoordelen bereiken. Dit resulteerde in een hevige prijzenslag tussen de gevestigde marktspelers in Azië en nieuwe producenten in de Verenigde Staten."

Alternatieve technologische ontwikkelingen, zoals start-stop systemen en licht-hybride motoren, bieden niet de gewenste oplossing en de afzet waarop producenten hun hoop hadden gevestigd. Deze markt wordt overgenomen door producenten van lood-zuur batterijen, zoals JCI en Exide. Zij kunnen deze nieuwe generatie lood-zuur batterijen tegen een veel lagere kostprijs produceren. Seyger: "De concurrentie neemt de komende jaren nog sterker toe. Producenten van lithium-ion batterijen worden gedwongen de bedrijfsstrategie drastisch aan te passen. Om de versnelde marktconsolidatie het hoofd te bieden, moeten producenten de handen ineen slaan. Daarnaast is het noodzaak samen te werken met innovatieve partijen. Alleen op die manier kunnen ze sneller inspelen op trends en een aanzienlijke kostenvoordeel behalen."

Roland Berger: hooguit 8 producenten EV-batterij - Automobielmanagement.nl

Roland Berger: hooguit 8 producenten EV-batterij

Binnen vijf jaar zullen nog maar zes tot acht producenten van lithium-ion batterijen voor auto’s resteren. Dit meldt Roland Berger Strategy Consultants op grond van eigen onderzoek.

De consolidatie van de markt gaat volgens het bureau sneller dan verwacht. In de afgelopen twee jaar hebben veel nieuwe spelers noodgedwongen hun faillissement moeten aanvragen. René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland: "Overheidssubsidies en een veel te optimistische groeiverwachting met betrekking tot elektrisch vervoer, hebben geleid tot een enorme overcapaciteit aan lithium-ion batterijen. Producenten wilden daarnaast, met een hoge productie, zo snel mogelijk schaalvoordelen bereiken. Dit resulteerde in een hevige prijzenslag tussen de gevestigde marktspelers in Azië en nieuwe producenten in de Verenigde Staten."

Alternatieve technologische ontwikkelingen, zoals start-stop systemen en licht-hybride motoren, bieden niet de gewenste oplossing en de afzet waarop producenten hun hoop hadden gevestigd. Deze markt wordt overgenomen door producenten van lood-zuur batterijen, zoals JCI en Exide. Zij kunnen deze nieuwe generatie lood-zuur batterijen tegen een veel lagere kostprijs produceren. Seyger: "De concurrentie neemt de komende jaren nog sterker toe. Producenten van lithium-ion batterijen worden gedwongen de bedrijfsstrategie drastisch aan te passen. Om de versnelde marktconsolidatie het hoofd te bieden, moeten producenten de handen ineen slaan. Daarnaast is het noodzaak samen te werken met innovatieve partijen. Alleen op die manier kunnen ze sneller inspelen op trends en een aanzienlijke kostenvoordeel behalen."