"Ik zie ons eerder groeien in personeel dan krimpen", zegt Sator-CEO Adriaan Roggeveen in een interview met Automobiel Management, dat vandaag verschijnt. Roggeveen ziet op diverse terreinen mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van de Sator-bedrijven.

Sator is sinds 1 mei eigendom van LKQ Corporation, de grootste aanbieder van automotive parts, gerecyclede en gerenoveerde delen voor schadeherstel in de Verenigde Staten en Canada. Met CEO Sukhpal Singh Ahluwalia van de Engelse LKQ-tak vindt sinds 1 mei geregeld overleg plaats over de quick wins en het low hanging fruit. Terreinen waarop snel synergie valt te behalen, als het even kan nog dit jaar. Dieper in de bedrijfsprocessen verscholen win-win-mogelijkheden, zoals doublures in bezetting, zijn een zaak van langere adem.

Ook gaat beiden de komende tijd gericht op zoek naar overnamekandidaten. Er staan volgens Roggeveen een paar namen op het verlanglijstje – niet in Nederland, wel in Europa. Door de crisis is de spoeling dunner geworden voor LKQ, want het koopt uit principe geen bedrijven in problemen. In het interview met AM zegt Roggeveen zich te verheugen op het gezamenlijk screenen van mogelijke aanwinsten. Zijn eerste prioriteit is echter zorgen dat de integratie van Sator goed verloopt, opdat de synergie benut wordt. Zijn tweede prioriteit is binnen de met LKQ afgesproken termijn van zestien maanden een opvolger voor zichzelf te vinden. "Iemand die voldoende gepokt en gemazeld is in dit type handel. Niet per se iemand uit de auto-onderdelen, wel een Nederlander. Of een Belg."