Bosch: einde klassieke rembekrachtiger nadert

Toeleverancier Robert Bosch GmbH introduceert dit jaar de iBooster, een elektronisch gestuurde rembekrachtiger. Het nieuwe systeem zorgt voor een snellere noodstop en voor meer remdruk in elektrische auto’s.

Vooral de snelle noodstop is van belang voor fabrikanten in verband met de steeds strenger wordende EuroNCAP-eisen. De nieuwe bekrachtiger werkt als een predictief noodremsysteem en kan de volledige remdruk autonoom in ongeveer 120 milliseconden opbouwen. De iBooster is ook een belangrijke innovatie voor auto’s die vaak rustig op de snelweg touren of kilometerslang alleen elektrisch rijden. Daardoor wordt geen onderdruk meer opgebouwd in de motor, zodat er weinig remkrachtgeneratie mogelijk is.

Bosch neemt de iBooster dit jaar voor drie ‘projecten’ in productie en verwacht dat hij op middellange termijn in een groot aantal voertuigen de klassieke rembekrachtiger zal vervangen.

De iBooster is een elektromechanische rembekrachtiger die elektronisch wordt gestuurd en volledig zonder vacuüm werkt. De druk op het rempedaal wordt door de iBooster met behulp van een elektromotor versterkt. Daardoor kan in verhouding tot de pneumatische bekrachtiger tot drie keer sneller druk worden opgebouwd, wat groot voordeel oplevert bij de noodstop. Bovendien kan via de iBooster de druk langs elektronische weg veel preciezer worden ingesteld, zodat bij het filerijden automatisch zachtjes kan worden afgeremd, in dat geval werd tot op heden de druk via de esp-pomp opgebouwd. Het systeem werkt met sensoren die de druk en de snelheid meten waarop op het rempedaal wordt gedrukt en kan daarmee rijpatronen herkennen om de remkracht van de auto te regelen. Autoconstructeurs die verschillende instellingsmogelijkheden bieden voor het rijden, zoals ‘normaal’, ‘actief’, ‘sportief’, kunnen daarmee verschillende kenmerken voor de werking van het rempedaal vastleggen.

Tijdens een testrit met een model met de iBooster op het testterrein van Bosch in het kader van het tweejaarlijks technologiesymposium, bleek dat het systeem niet alleen razendsnel, maar bovendien trillingsvrij en geruisloos werkt.

Meer nieuws over innovaties van Bosch in het juninummer van Automobiel Management.

Bosch: einde klassieke rembekrachtiger nadert - Automobielmanagement.nl

Bosch: einde klassieke rembekrachtiger nadert

Toeleverancier Robert Bosch GmbH introduceert dit jaar de iBooster, een elektronisch gestuurde rembekrachtiger. Het nieuwe systeem zorgt voor een snellere noodstop en voor meer remdruk in elektrische auto’s.

Vooral de snelle noodstop is van belang voor fabrikanten in verband met de steeds strenger wordende EuroNCAP-eisen. De nieuwe bekrachtiger werkt als een predictief noodremsysteem en kan de volledige remdruk autonoom in ongeveer 120 milliseconden opbouwen. De iBooster is ook een belangrijke innovatie voor auto’s die vaak rustig op de snelweg touren of kilometerslang alleen elektrisch rijden. Daardoor wordt geen onderdruk meer opgebouwd in de motor, zodat er weinig remkrachtgeneratie mogelijk is.

Bosch neemt de iBooster dit jaar voor drie ‘projecten’ in productie en verwacht dat hij op middellange termijn in een groot aantal voertuigen de klassieke rembekrachtiger zal vervangen.

De iBooster is een elektromechanische rembekrachtiger die elektronisch wordt gestuurd en volledig zonder vacuüm werkt. De druk op het rempedaal wordt door de iBooster met behulp van een elektromotor versterkt. Daardoor kan in verhouding tot de pneumatische bekrachtiger tot drie keer sneller druk worden opgebouwd, wat groot voordeel oplevert bij de noodstop. Bovendien kan via de iBooster de druk langs elektronische weg veel preciezer worden ingesteld, zodat bij het filerijden automatisch zachtjes kan worden afgeremd, in dat geval werd tot op heden de druk via de esp-pomp opgebouwd. Het systeem werkt met sensoren die de druk en de snelheid meten waarop op het rempedaal wordt gedrukt en kan daarmee rijpatronen herkennen om de remkracht van de auto te regelen. Autoconstructeurs die verschillende instellingsmogelijkheden bieden voor het rijden, zoals ‘normaal’, ‘actief’, ‘sportief’, kunnen daarmee verschillende kenmerken voor de werking van het rempedaal vastleggen.

Tijdens een testrit met een model met de iBooster op het testterrein van Bosch in het kader van het tweejaarlijks technologiesymposium, bleek dat het systeem niet alleen razendsnel, maar bovendien trillingsvrij en geruisloos werkt.

Meer nieuws over innovaties van Bosch in het juninummer van Automobiel Management.