Van degenen die vakblad Kfz-Betrieb in samenwerking met bureau KÜS benaderde, was 71 procent deze mening toegedaan; 14 procent vond het vrije kanaal zelfs beter dan de merkgebonden vestigingen. De onafhankelijke garages hebben volgens 82 procent van de gepeilde autorijders nog een voordeel: ze zijn met reparatie en onderhoud beduidend goedkoper dan hun dealercollega’s.

In de praktijk echter zijn de bestuurders eerder geneigd hun voertuig toe te vertrouwen aan de dealer. Bij de jongste onderhoudsbeurt en/of reparatie reed 56 procent naar dit adres toe, een derde naar de vrije garage en twee procent naar een filiaal van een garageformule (ATU, Pit-Stop). Vier procent stak zelf de handen uit de mouwen dan wel vroeg een bekende om hulp.

Het onderzoek leert verder dat de klantloyaliteit hoog is. 91 Procent van de ondervraagde automobilisten is in de afgelopen 24 maanden niet van onderhoudsadres gewisseld. Negen procent deed dat wél, bijvoorbeeld omdat ze de prijs te hoog vonden (zei 26 procent), een nieuwe auto hadden gekocht (18 procent) of vonden dat de werkzaamheden aan hun voertuig slecht uitgevoerd waren.

Gevraagd naar de selectiecriteria van een garage kregen de onderzoekers als antwoord: ‘goede ervaring mee’ (30 procent), ‘dicht bij mijn huis’ (25 procent), ‘heb daar mijn nieuwe auto gekocht’ (24 procent), ‘werd me aangeraden’ (15 procent) en ‘goede prijs-kwaliteitsverhouding’ (12 procent).