De aanhoudend dalende autoverkopen in Europa zijn de aanleiding voor de maatregel, laat het Amerikaanse concern weten. Door een deel van de productie te verplaatsen naar landen met lagere loonkosten hoopt de fabrikant de dalende inkomsten te kunnen compenseren. De maatregelen gaan nog dit jaar in.

Het is de intentie van Tenneco om in Sint-Truiden geen mensen gedwongen te ontslaan. De circa 250 banen die worden geschrapt ,vormen er een vijfde van de totale personeelsomvang. Ze verdwijnen zo veel mogelijk via natuurlijk verloop en/of niet verlengen van tijdelijke contracten. In Gijon gaan 230 banen verloren door de sluiting. In beide productielocaties wordt zowel voor de eerste montage als voor de vervangingsmarkt gewerkt. Tenneco voert het label Monroe als A-merk. In Sint-Truiden verdwijnen de meer arbeidsintensieve banen,  voor producten op lagere schaal. Wat overblijft zijn de hogere volumes, waarin de qua kosten gunstiger automatisering een grotere rol speelt.

Tenneco-COO Hari Nair zegt in een persverklaring de gevolgen van de maatregelen "oprecht te betreuren", maar er evenmin onderuit te kunnen. De achterliggende jaren waren in Europa slecht voor Tenneco. De nabije toekomst geeft weinig tot geen hoop op verbetering. Om diezelfde reden besloot het bedrijf bijna exact een jaar geleden ook al te stoppen met zijn vestiging in het Zweedse Vittaryd, waar systemen voor uitlaatemissie worden geproduceerd. Hier ging het om 120 man personeel. Tenneco reserveert een bedrag van 63 miljoen dollar voor de kosten die gepaard gaan met de reorganisatie en verplaatsing van de productie.