Volgens studies die IPSOS MarketQuest in opdracht van Goodyear Dunlop uitvoerde in zes Europese landen, maakt 71 procent van de bandenkopers die op de hoogte zijn van het label bij hun aankoop gebruik van de scores voor de drie prestatiecriteria. Uit de gegevens blijkt ook dat ruim de helft van de bandendealers in Europa (54 %) het label als een nuttig instrument gebruiken wanneer ze banden verkopen.

Eerder wees een studie uit dat het Europese bandenlabel ook meer invloed krijgt op de aankoopbeslissingen van Europese vrachtwagenvloten. Ruim de helft van de vrachtwagenparken (54 %) zegt dat het label hun beslissingen beïnvloedt en twee derde (66 %) beschouwt het brandstofverbruik daarbij als het belangrijkste criterium op het label.

Arthur de Bok, voorzitter van Goodyear EMEA, ziet ook beperkingen. Want hoewel het label volgens hem een goed vertrekpunt is, zijn er nog tal van andere factoren waarmee bandenkopers rekening moeten houden. "Zo scoren zelfs de beste winterbanden relatief laag op het bandenlabel aangezien ze zijn geoptimaliseerd om te presteren bij koude temperaturen en op sneeuw en ijs. Bovendien analyseren wij als bandenfabrikant ruim vijftig criteria, geen drie zoals op het label," aldus de Bok.

Het onderzoek van Goodyear Dunlop toont ook aan dat grip op nat wegdek het belangrijkste criterium is voor personenwagenbestuurders: 52 procent van de kopers plaatst dit bij de top drie van aankoopcriteria voor banden. De zuinigheid die voortvloeit uit een lagere rolweerstand stond bij 47 procent van de consumenten in het lijstje terwijl het externe geluidspeil door 41 procent werd aangehaald.