Beursdirecteur Olaf Musshoff verwacht dan ook een ‘uitverkocht huis’. In 2012 trok de aftermarketbeurs ruim 4500 exposanten, verdeeld over 84 landen.

Bij de productgroepen heeft de organisatie een wijziging doorgevoerd ten opzichte van de vorige editie. Het vroegere ‘Parts & Systems’ is gesplitst in ‘Parts & Components’ en ‘Electronics & Systems’. Daartoe is besloten vanwege het toenemende belang, aanbod en diversiteit uit deze hoek. Een andere verandering is de overkapping van het buitenterrein waar exposanten van carwashapparatuur hun producten demonstreren. Automechanika Frankfurt is volgens Musshoff de enige vakbeurs ter wereld waar de carwashindustrie haar apparatuur live kan demonstreren. Mede dankzij de overkapping is dit voorheen open terrein volledig volgeboekt.

In hal 10 werkt de organisatie voor het eerst met een concept dat meer openheid moet creëren;  allerlei typen dienstverleners zijn er gegroepeerd in een ‘schil’ rond het voertuig. Daarbij gaat het niet alleen om reparatie en onderhoud maar ook om bijvoorbeeld laadinfrastructuur, trainingen, energievoorziening en mobiliteitsconcepten.  In de Galleria (tussen hal 8 en 9) kunnen bezoekers meedoen aan trainingen (beginners en gevorderden, voertaal Duits en Engels). Verder heeft de organisatie het mes gezet in de lengte van seminars, speeches en presentaties voor het management. Maximaal een kwartier mogen de bijdragen duren, waarna een korte discussie en pauze plaatsvinden. "Niemand hoeft meer bang te zijn een uur vast te zitten", aldus Musshoff.  

Traditioneel is Nederland zowel aan deelnemers- als aan bezoekerszijde goed vertegenwoordigd in Frankfurt. Twee jaar terug hadden 113 in Nederland gevestigde bedrijven er een stand en kwamen 3864 een kijkje nemen. Hoewel er nog bijna een half jaar te gaan is en gesprekken over inschrijving nog gaande zijn, rekent organisator Messe Frankfurt tijdens de komende editie op vergelijkbare cijfers van Nederlandse zijde.