Revisiebedrijf ACtronics groeit 25 procent per jaar

De prijs van een nieuw elektronisch onderdeel is vaak fors. Klanten die zich geconfronteerd zien met bijvoorbeeld een defecte ecu of instrumentenpaneel, schrikken van de offerte van hun garagebedrijf. Zij zoeken naar een alternatief. ACTronics biedt een oplossing. Een gereviseerde ecu, gasklephuis of instrumentenpaneel is als nieuw, met een vriendelijker prijskaartje dan een nieuwe.

 

Commercieel directeur Sander Speek bij twee robots die onderdeel uitmaken van het logistieke systeem bij ACtronics. "De robots komen uit een Volkswagen-fabriek. We hebben ze zelf geïnstalleerd en geprogrammeerd."

 

De groei van ACtronics verliep zo mogelijk nog sneller dan de opkomst van elektronische componenten in de auto-industrie. "In 2005 begonnen we in Almelo met vijftien medewerkers, dat zijn er nu tussen de 80 en 85", aldus commercieel directeur Sander Speek. Naast de hoofdvestiging telt ACTronics inmiddels een revisieafdeling in Engeland, een fabriek in China en een zestal verkoopkantoren verdeeld over Europa. Maar een groeicijfer van 20 tot 25 procent per jaar heeft ook nadelen, ervaart de onderneming. Speek: "In 2012 zijn we naar ons huidige pand in Almelo verhuisd. Inmiddels zijn we alweer bijna uit ons jasje gegroeid." ACtronics levert aan universele garagebedrijven en dealers, in Nederland in de verhouding 50/50. De doelgroep betreft de auto’s van zo’n vier tot vijftien jaar oud. Jongere auto’s met elektronicaproblemen hebben vaak nog garantie, de eigenaren van oudere auto’s zoeken een alternatief of nemen afscheid van hun auto, zo blijkt.

Revisie

ACtronics concentreert zich op de revisie van displays en lcd’s, ecu’s en abs-ecu’s, gasklephuizen en instrumentenpanelen. Voor wat betreft displays en lcd’s moet u denken aan de schermen van bijvoorbeeld de airco of de radio. "ACtronics reviseert, dat is heel iets anders dan repareren", benadrukt Speek. "Repareren is het vervangen van defecte componenten. Wij gaan veel verder. Voordat wij een artikel in onze catalogus opnemen, ontwikkelt onze r&d-afdeling een revisiemethode. Op basis van onze kennis weten we welke componenten stuk kunnen gaan, die worden allemaal preventief vervangen. Eventuele zwakke punten van een ontwerp worden verbeterd. Onderdelen die door ons zijn gereviseerd, zijn kwalitatief gelijkwaardig aan origineel." ACtronics concretiseert die uitspraak met een garantie van twee jaar.

De keuze voor een gereviseerd onderdeel kan het verschil betekenen tussen een klant die een reparatieopdracht geeft en een klant die elders zijn heil zoekt. Speek noemt twee voorbeelden om het prijsverschil te illustreren. "De luchtmassameter van de oudere Mercedes-Benz A-klasse vormt een combinatie met een ecu. Bij de dealer kost die twaalfhonderd euro, daarbovenop komen nog inleerkosten van honderdvijftig tot tweehonderd euro. Wij reviseren de luchtmassameter voor 189 euro. Een nieuw instrumentenpaneel voor een Audi TT kost zevenhonderdvijftig tot achthonderd euro, exclusief de kosten voor het inleren. Wij rekenen 124 tot 150 euro voor een revisie. We werken met vaste prijzen, dus het garagebedrijf kan direct een offerte voor zijn potentiële klant opstellen."        

Meedenken

ACtronics ontvangt gemiddeld tweehonderdvijftig onderdelen per dag, met het verzoek ze te reviseren. Met drie van de tien ervan zijn de medewerkers snel klaar. "Wij testen elk onderdeel dat bij ons binnenkomt", aldus Speek. "In 31 procent  van de gevallen blijkt het onderdeel in goede staat, de autotechnicus heeft dus niet de juiste diagnose gesteld." In dat geval gaat het onderdeel, voorzien van een factuur van 35 euro voor de testkosten, terug naar de klant. "Ook dit is een goed argument om voor ACtronics te kiezen", vindt Speek. "Als een autotechnicus een nieuw onderdeel heeft gemonteerd en hij ontdekt op dat moment dat het probleem ergens anders ligt, dan kan hij het onderdeel niet meer retourneren."

ACtronics denkt met de klant mee om het genoemde percentage te verlagen en  om de klant bij te staan. Speek: "Ons telefonisch advies is gratis. Op basis van de bevindingen van de autotechnicus kunnen onze medewerkers vaak goed inschatten in welke richting het probleem moet worden gezocht. Bovendien bellen wij alle klanten na die ons een onderdeel hebben toegestuurd dat in goede staat bleek te zijn. We vragen hen wat uiteindelijk wél de storing bleek te zijn en hoe ze het hebben opgelost. Die kennis geven we weer door aan klanten die met een gelijkwaardig probleem worden geconfronteerd."  

Focus op doorlooptijd

Na de revisiewerkzaamheden krijgt de klant zijn eigen onderdeel terug. ACtronics werkt dus niet met een ruilsysteem. "De voertuigsoftware blijft in het onderdeel staan. Als de autotechnicus het onderdeel terugkrijgt, hoeft hij het dus niet te programmeren", noemt Speek het grote voordeel van deze werkwijze. " Het is plug & play. Dit in tegenstelling tot een elektronisch onderdeel dat als ruildeel wordt geleverd – dat onderdeel moet je inleren. Daar komt heel wat bij kijken. We leveren daarom uitsluitend een selectie van gasklephuizen waarbij inleren niet aan de orde is." Deze keuze heeft wel gevolgen voor de doorlooptijd. Speek: "De doorlooptijd bedraagt twee tot drie dagen. Voor de klant komt daar de verzending nog bij, naar ons en terug naar de klant. Het is onze doelstelling de doorlooptijd terug te brengen tot 24 uur. We merken dat daar vraag naar is. De klant kan over een paar jaar zelf, online, zijn opdracht inplannen. Vervolgens koppelen we voor de betreffende datum en tijd een revisiemedewerker aan de opdracht. En we halen het onderdeel zelf bij de klant op."    

Visueel nieuw

Een ander actiepunt betreft het ook uiterlijk in nieuwstaat brengen van een gereviseerd product. Speek: "Denk bijvoorbeeld aan een instrumentenmodule. Op het scherm zitten na jaren van gebruik vaak krassen of andere beschadigingen. Wij willen het paneel tijdens het revisietraject van een nieuw scherm voorzien. Dat is een doelstelling voor eind dit jaar."  Last but not least gaat ACtronics meer werk maken van het verstrekken van informatie en advies aan de klant. Ook in de huidige ‘digitale tijd’ is er veel vraag naar de gedrukte catalogus van de revisiespecialist. "Die wordt in het garagebedrijf veel gebruikt als naslagwerk", weet Speek. "Dat willen we verder uitbouwen door ook adviezen in de catalogus op te nemen. Daar zijn we momenteel mee bezig."

Ook via deze stap hoopt Speek dat universele garagebedrijven en dealers vaker aan revisie gaan denken. "Een garagebedrijf heeft gemiddeld vijf tot zes keer per jaar een probleem met elektronica dat wij kunnen oplossen."

 

Revisiebedrijf ACtronics groeit 25 procent per jaar - Automobielmanagement.nl

Revisiebedrijf ACtronics groeit 25 procent per jaar

De prijs van een nieuw elektronisch onderdeel is vaak fors. Klanten die zich geconfronteerd zien met bijvoorbeeld een defecte ecu of instrumentenpaneel, schrikken van de offerte van hun garagebedrijf. Zij zoeken naar een alternatief. ACTronics biedt een oplossing. Een gereviseerde ecu, gasklephuis of instrumentenpaneel is als nieuw, met een vriendelijker prijskaartje dan een nieuwe.

 

Commercieel directeur Sander Speek bij twee robots die onderdeel uitmaken van het logistieke systeem bij ACtronics. "De robots komen uit een Volkswagen-fabriek. We hebben ze zelf geïnstalleerd en geprogrammeerd."

 

De groei van ACtronics verliep zo mogelijk nog sneller dan de opkomst van elektronische componenten in de auto-industrie. "In 2005 begonnen we in Almelo met vijftien medewerkers, dat zijn er nu tussen de 80 en 85", aldus commercieel directeur Sander Speek. Naast de hoofdvestiging telt ACTronics inmiddels een revisieafdeling in Engeland, een fabriek in China en een zestal verkoopkantoren verdeeld over Europa. Maar een groeicijfer van 20 tot 25 procent per jaar heeft ook nadelen, ervaart de onderneming. Speek: "In 2012 zijn we naar ons huidige pand in Almelo verhuisd. Inmiddels zijn we alweer bijna uit ons jasje gegroeid." ACtronics levert aan universele garagebedrijven en dealers, in Nederland in de verhouding 50/50. De doelgroep betreft de auto’s van zo’n vier tot vijftien jaar oud. Jongere auto’s met elektronicaproblemen hebben vaak nog garantie, de eigenaren van oudere auto’s zoeken een alternatief of nemen afscheid van hun auto, zo blijkt.

Revisie

ACtronics concentreert zich op de revisie van displays en lcd’s, ecu’s en abs-ecu’s, gasklephuizen en instrumentenpanelen. Voor wat betreft displays en lcd’s moet u denken aan de schermen van bijvoorbeeld de airco of de radio. "ACtronics reviseert, dat is heel iets anders dan repareren", benadrukt Speek. "Repareren is het vervangen van defecte componenten. Wij gaan veel verder. Voordat wij een artikel in onze catalogus opnemen, ontwikkelt onze r&d-afdeling een revisiemethode. Op basis van onze kennis weten we welke componenten stuk kunnen gaan, die worden allemaal preventief vervangen. Eventuele zwakke punten van een ontwerp worden verbeterd. Onderdelen die door ons zijn gereviseerd, zijn kwalitatief gelijkwaardig aan origineel." ACtronics concretiseert die uitspraak met een garantie van twee jaar.

De keuze voor een gereviseerd onderdeel kan het verschil betekenen tussen een klant die een reparatieopdracht geeft en een klant die elders zijn heil zoekt. Speek noemt twee voorbeelden om het prijsverschil te illustreren. "De luchtmassameter van de oudere Mercedes-Benz A-klasse vormt een combinatie met een ecu. Bij de dealer kost die twaalfhonderd euro, daarbovenop komen nog inleerkosten van honderdvijftig tot tweehonderd euro. Wij reviseren de luchtmassameter voor 189 euro. Een nieuw instrumentenpaneel voor een Audi TT kost zevenhonderdvijftig tot achthonderd euro, exclusief de kosten voor het inleren. Wij rekenen 124 tot 150 euro voor een revisie. We werken met vaste prijzen, dus het garagebedrijf kan direct een offerte voor zijn potentiële klant opstellen."        

Meedenken

ACtronics ontvangt gemiddeld tweehonderdvijftig onderdelen per dag, met het verzoek ze te reviseren. Met drie van de tien ervan zijn de medewerkers snel klaar. "Wij testen elk onderdeel dat bij ons binnenkomt", aldus Speek. "In 31 procent  van de gevallen blijkt het onderdeel in goede staat, de autotechnicus heeft dus niet de juiste diagnose gesteld." In dat geval gaat het onderdeel, voorzien van een factuur van 35 euro voor de testkosten, terug naar de klant. "Ook dit is een goed argument om voor ACtronics te kiezen", vindt Speek. "Als een autotechnicus een nieuw onderdeel heeft gemonteerd en hij ontdekt op dat moment dat het probleem ergens anders ligt, dan kan hij het onderdeel niet meer retourneren."

ACtronics denkt met de klant mee om het genoemde percentage te verlagen en  om de klant bij te staan. Speek: "Ons telefonisch advies is gratis. Op basis van de bevindingen van de autotechnicus kunnen onze medewerkers vaak goed inschatten in welke richting het probleem moet worden gezocht. Bovendien bellen wij alle klanten na die ons een onderdeel hebben toegestuurd dat in goede staat bleek te zijn. We vragen hen wat uiteindelijk wél de storing bleek te zijn en hoe ze het hebben opgelost. Die kennis geven we weer door aan klanten die met een gelijkwaardig probleem worden geconfronteerd."  

Focus op doorlooptijd

Na de revisiewerkzaamheden krijgt de klant zijn eigen onderdeel terug. ACtronics werkt dus niet met een ruilsysteem. "De voertuigsoftware blijft in het onderdeel staan. Als de autotechnicus het onderdeel terugkrijgt, hoeft hij het dus niet te programmeren", noemt Speek het grote voordeel van deze werkwijze. " Het is plug & play. Dit in tegenstelling tot een elektronisch onderdeel dat als ruildeel wordt geleverd – dat onderdeel moet je inleren. Daar komt heel wat bij kijken. We leveren daarom uitsluitend een selectie van gasklephuizen waarbij inleren niet aan de orde is." Deze keuze heeft wel gevolgen voor de doorlooptijd. Speek: "De doorlooptijd bedraagt twee tot drie dagen. Voor de klant komt daar de verzending nog bij, naar ons en terug naar de klant. Het is onze doelstelling de doorlooptijd terug te brengen tot 24 uur. We merken dat daar vraag naar is. De klant kan over een paar jaar zelf, online, zijn opdracht inplannen. Vervolgens koppelen we voor de betreffende datum en tijd een revisiemedewerker aan de opdracht. En we halen het onderdeel zelf bij de klant op."    

Visueel nieuw

Een ander actiepunt betreft het ook uiterlijk in nieuwstaat brengen van een gereviseerd product. Speek: "Denk bijvoorbeeld aan een instrumentenmodule. Op het scherm zitten na jaren van gebruik vaak krassen of andere beschadigingen. Wij willen het paneel tijdens het revisietraject van een nieuw scherm voorzien. Dat is een doelstelling voor eind dit jaar."  Last but not least gaat ACtronics meer werk maken van het verstrekken van informatie en advies aan de klant. Ook in de huidige ‘digitale tijd’ is er veel vraag naar de gedrukte catalogus van de revisiespecialist. "Die wordt in het garagebedrijf veel gebruikt als naslagwerk", weet Speek. "Dat willen we verder uitbouwen door ook adviezen in de catalogus op te nemen. Daar zijn we momenteel mee bezig."

Ook via deze stap hoopt Speek dat universele garagebedrijven en dealers vaker aan revisie gaan denken. "Een garagebedrijf heeft gemiddeld vijf tot zes keer per jaar een probleem met elektronica dat wij kunnen oplossen."