Dat meldt het bekende consultancybureau Roland Berger. In het afgelopen jaar 2013  is op de Duitse markt van auto-onderdelen ongeveer vijftien miljard euro omgezet. Daarvan is ongeveer elf procent (1,6 miljard euro) is gerealiseerd via internet. En in de komende jaren zal de online omzet in reserve-onderdelen sterk groeien, volgens een recente studie van Roland Berger met de titel ‘Online automotive parts sales: The rise of a new channel ‘.
Philipp Grosse Kleimann, bij Roland Berger verantwoordelijk voor aftersales-onderwerpen, voorspelt dat tegen 2025 de online handel in auto-onderdelen ongeveer twintig procent uitmaakt van het totaal. Dat zou overeenkomen met een omzetvolume van 3,6 miljard euro. Voor online handelaren biedt dit goede perspectieven, vindt Grosse Kleimann. Wat zij nodig hebben, is een hoge mate van merkbekendheid  en een productaanbod en een service-aanbieding die precies is ingericht op de vraag van de consument. Op het moment wordt ongeveer zestig procent van de online verkochte onderdelen geleverd aan particulieren en dertig procent aan werkplaatsen.  De belangrijkste criteria voor de online aanschaf zijn op de eerste plaats de prijs, gevolgd door het gemak van het monteren en de beschikbaarheid.
Niet alle onderdelen zijn geschikt voor online verkoop aan elke willekeurige klantengroep. Als de traditionele business verschuift naar online retail, zullen nieuwe businessmodellen ontstaan zoals netwerken die producten en services aanbieden volgens een modulair systeem. Dit betekent bijvoorbeeld dat wanneer klanten online shoppen zij ervoor kunnen kiezen alleen het onderdeel te bestellen maar ze kunnen ook een afspraak boeken met een werkplaats die het onderdeel plaatst. Een ander voorbeeld kan zijn  dat klanten additionele verzekeringen sluiten om zichzelf te beschermen tegen mogelijke schade.