Dat heeft het officiële persbureau Xinhua News Agency meegedeeld. Kort geleden deed de Chinese concurrentiedienst in het kader van haar onderzoek een inval bij de Mercedes-kantoren in Shanghai. De dienst is nu tot de conclusie gekomen dat de Duitse autobouwer zijn positie op de markt misbruikt door torenhoge prijzen voor onderdelen te hanteren. ‘’Dit is een typisch geval van verticale prijsmanipulatie, dat wil zeggen de dominante positie in de aftermarket voor onderdelen misbruiken om de prijzen onder controle te kunnen houden,” aldus Xinhua.
Of Mercedes-Benz of het moederbedrijf Daimler daar ook een boete voor krijgen, is nog niet bekend. De Chinezen hebben overigens voor hetzelfde of soortgelijke vergrijpen ook BMW, Audi en Chrysler al op de korrel. Vorige week stelde de European Chamber of Commerce in China dat zijn leden zich steeds meer afvragen of buitenlandse bedrijven gericht het doelwit zijn van dergelijke onderzoeken en acties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding