In de uitzending testten de coureurs Tim & Tom Coronel zes hamervarianten, zowel in een stilstaand voertuig als in een auto die te water raakt. Enkele veiligheidsexperts kwamen aan het woord over de verschillen in kwaliteit, beste plek om in de auto te bewaren en de juiste toepassing. Volgens woordvoerder Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland verdrinken in Nederland jaarlijks gemiddeld vijftig personen in hun auto. Op jaarbasis gebeurt het zeven- tot achthonderd keer dat een auto te water raakt. Het advies: niet wachten tot de zaak vol water staat – wat de vroegere aanpak was – maar direct de gordel doorsnijden, zijruit intikken en het voertuig verlaten. Bij enkele van de zes geteste veiligheidshamers kregen de proefpersonen die opdracht niet binnen twee minuten voor elkaar.

De uit Nederland afkomstige testwinnaar legde al beslag op diverse (internationale) prijzen voor design c.q. functionaliteit, onder meer van TÜV Rheinland. Desgevraagd meldt de Nederlandse leverancier dat inmiddels onder meer FIAT, Hyundai en Volvo standaard de Lifehammer Evolution monteren. Met andere is men in gesprek over een mogelijke overstap. Lifehammer biedt momenteel drie versies aan: Classic, Plus en Evolution.  

Het item is het eerste van de uitzending van gisteravond, welke onderstaand te zien is.