Dat de focus sterk op start-stop ligt, zal niemand verbazen. Vijftien procent van de markt betreft nu al een  voertuig met een dergelijk systeem; naar verwachting zal de komende vijf jaar groeien naar vijftig procent.  Exide Technologies ontwikkelde de allereerste start-stop AGM accu in 2004 en vier jaar later de eerste start-stop EFB accu.

Met de in Frankfurt getoonde producten introduceert de fabrikant de technologie van de vierde generatie in OE op de vervangingsmarkt. Sinds de introductie van dit segment in 2009 heeft  op technologisch gebied een hele evolutie plaatsgevonden. De nieuwe Exide AGM en EFB accu’s hebben nu een respectievelijk vier en drie keer langere cyclische levensduur dan een conventionele start-accu – belangrijk in stadsverkeer.

In samenwerking met een aantal autofabrikanten heeft Exide eveneens een reeks Auxiliary-accu’s ontwikkeld. Ze worden ingebouwd naast de startaccu, om het boordnet te voorzien van electriciteit. Het belang om een start-stop accu met identieke specificaties als de origineel ingebouwde accu te gebruiken, mag volgens Exide niet onderschat worden. Louter de vermelding AGM volstaat niet om er zeker van te zijn dat het start-stop systeem ook correct zal werken. Zodat de kans op toenemend brandstofverbruik en verdwijnend  milieuvoordeel reëel is. Met de ‘Original Spare Parts’ uit het start-stopprogramma van Exide verdwijnt dit risico.

Conventionele accu’s

Exide gaat de actieve massa van de meeste Premium-accu’s (voor auto’s zonder start-stop) voorzien van koolstofelementen. Met deze ‘Carbon Boost’ zou de nieuwkomer zich tot anderhalf keer zo snel herladen als standaardaccu’s. Ook conventionele auto’s worden immers meer en meer blootgesteld aan filerijden en extra stroomverbruikers die het comfort van de autobestuurder en passagiers vergroten.

QR-code

In Frankfurt vertelde Peter Cense, commercieel directeur Exide Benelux, dat de nieuwe labels een prominente plek hebben voor het typenummer. Zowel de grossier als diens klant kan zo makkelijker het juiste type terugvinden. Ook de specificaties zijn extra groot weergegeven. Bovendien heeft elk accusegment zijn eigen pictogrammen gekregen. Ze maken duidelijk wat specifiek is aan elke accu en in welk type voertuig en onde welke omstandigheden hij het beste ingezet kan worden. Ook is elke accu voorzien van een QR-code. Wie haar scant met een smartphone – achter de toonbank, in de winkel, in de garage, langs de weg – krijgt toegang tot  technische specificaties, tekeningen, gebruiks- en installatieaanwijzigingen, enz. De informatie is ook ‘gewoon’ op te vragen via internet.