Zo bundelt de beurs (13 t/m 17 oktober 2015) onder de noemer Car Remarketing Universe een reeks diensten op het gebied van occasions. Equip Auto-directeur Mario Fiems: "De aftersalesmarkt krimpt, autobedrijven die focussen op reparatie en onderhoud moeten daarom hun diensten verbreden. Maar: wat is een goede prijs voor een tweedehands auto? Hoe verkoop ik een occasion? Niet elk onafhankelijk autobedrijf heeft de antwoorden paraat, zeker niet degenen buiten het dealerkanaal."

Van dinsdag tot en met vrijdag staat straks in Parijs telkens een land in de schijnwerpers. Achtereenvolgens zijn dat Algerije, Marokko, Tunesië en Polen. Politici en inkoopgroepen zullen van de partij zijn, terwijl ook algemene landenpresentaties en businessmeetings plaatsvinden. In januari zal een concreet programma bekend worden gemaakt, met als doel zakelijke contacten te bevorderen.

Voor het eerst wijdt Equip Auto een aparte ruimte aan carwash. De zaterdag zal in dat verband onder meer in het teken staan van franchiseconcepten. Verder krijgt het lezingenprogramma een praktischer karakter. Sessies duren maximaal dertig minuten, worden diverse keren per dag herhaald en bieden (technische) informatie waarmee de bezoeker liefst de dag erna al aan de slag kan. Daarnaast wordt aan de Grand Prix voor innovatie een categorie toegevoegd: Connectivity. Met de uitbreiding speelt de beursorganisatie in op de toenemende communicatie vanuit het voertuig naar externe partijen. Meest actuele voorbeeld is de verplichte aanwezigheid per 1 januari 2015 van het waarschuwingssysteem E-Call in nieuwe personenauto’s. 

Op verzoek van vooral buitenlandse exposanten eindigt de beurs niet meer op zondag maar op zaterdag. De veronderstelling dat monteurs van garagebedrijven hun vrije zondag zouden aangrijpen voor een bezoek aan Equip Auto bleek onjuist. Het slot was juist slap qua toeloop en daarmee een verloren, kostbare dag voor deelnemers. Bedrijven die vóór 31 januari 2015 een stand huren ontvangen vijftien euro Early Bird-korting op de vierkantemeterprijs. In het rijtje van aantallen bezoekers staat Nederland overigens op de zevende plaats van landen buiten het gastland Frankrijk.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding