Roland Berger: markt toeleveranciers leeft op

De wereldwijde markt voor toeleveranciers aan de auto-industrie maakte vorig jaar een opleving door. De marktgroei zal echter in 2015 afzwakken, terwijl de volatiliteit en marktonzekerheid toenemen.

Dat melden Roland Berger Strategy Consultants en Lazard in hun ‘Global Automotive Supplier Study 2014′. De gemiddelde EBIT-marge in 2014 zal naar verwachting een recordhoogte van rond de 7,5 procent bereiken. Leveranciers van aandrijflijnen en banden boeken de grootste winsten, met marges van acht procent of hoger. De belangrijkste aanjagers zijn de toenemende productievolumes voor auto’s en een hoge bezettingsgraad bij leveranciers.

De wereldwijde markt voor auto-onderdelen zal tussen nu en 2020 groeien tot een geschat omzetniveau van achthonderd miljard euro. Dit vertegenwoordigt een toename van het marktvolume met 125 miljard euro. Het marktaandeel van toeleveranciers aan de auto-industrie zal naar verwachting wijzigen als gevolg van structurele veranderingen die de sector momenteel doormaakt. Er is namelijk een aardverschuiving op komst als gevolg van veranderingen in regionale eindmarkten, de verhuizing van R&D- en productielocaties naar andere landen en de opkomst van nieuwe technologieën. Bedrijven moeten zich hier op tijd op voorbereiden om te kunnen profiteren van de nieuwe kansen en de risico’s te minimaliseren, zo adviseren de experts.

Sterke verschillen

Ondanks het gunstige economische klimaat is er sprake van sterke verschillen in de prestaties van toeleveranciers, al naar gelang de regio, bedrijfsomvang, productfocus en het businessmodel. Zo zijn toeleveranciers in lidstaten van de vrijhandelszone NAFTA (Canada, de Verenigde Staten en Mexico) momenteel rond de 1 procentpunt winstgevender dan hun Europese branchegenoten. Grote wereldwijde leveranciers realiseren op dit moment uiterst hoge EBIT-marges, terwijl kleine leveranciers achterblijven. Er is daarnaast sprake van aanzienlijke verschillen tussen productsegmenten. Leveranciers met een focus op aandrijflijnen en autobanden boeken momenteel de hoogste winstpercentages, tot acht procent. Leveranciers van auto-interieur hebben daarentegen nog altijd te kampen met EBIT-marges van vijf tot zes procent.

NAFTA

De marktvolatiliteit zal het komende jaar de internationale groei van de auto-industrie afzwakken. De autoverkopen zullen in Europa naar alle waarschijnlijkheid op een laag pitje blijven en hooguit een lichte stijging vertonen in de lidstaten van de NAFTA. Landen zoals Japan kunnen zelfs dalende verkoopcijfers verwachten. Na de moeilijke jaren 2013 en 2014 schuilt het enige groeipotentieel in markten als Brazilië, Rusland en India, hoewel ook daar sprake is van een duidelijke kans op verdere stagnatie. De Chinese automarkt blijft de belangrijkste groeimotor.

Moeilijk parket

De verzwakte vraag in de automarkt brengt OEM’s in een nog moeilijker parket. De dalende prijzen in een groot aantal markten, hogere productiekosten en groeiende complexiteit zetten hun winstmarges verder onder druk. Veel OEM’s hebben hierop gereageerd door kostenbesparingsprogramma’s te introduceren, en de beoogde besparingen leveren complicaties op voor toeleveranciers aan de auto-industrie. "We verwachten dat de groei van toeleveranciers aan de auto-industrie in 2015 en 2016 nog verder zal afzwakken", aldus Berger-expert Seyger. "De winstmarges zullen in 2015 desondanks op een redelijk niveau blijven liggen, hoewel de winstgevendheid zal afnemen."

 

Roland Berger: markt toeleveranciers leeft op - Automobielmanagement.nl

Roland Berger: markt toeleveranciers leeft op

De wereldwijde markt voor toeleveranciers aan de auto-industrie maakte vorig jaar een opleving door. De marktgroei zal echter in 2015 afzwakken, terwijl de volatiliteit en marktonzekerheid toenemen.

Dat melden Roland Berger Strategy Consultants en Lazard in hun ‘Global Automotive Supplier Study 2014′. De gemiddelde EBIT-marge in 2014 zal naar verwachting een recordhoogte van rond de 7,5 procent bereiken. Leveranciers van aandrijflijnen en banden boeken de grootste winsten, met marges van acht procent of hoger. De belangrijkste aanjagers zijn de toenemende productievolumes voor auto’s en een hoge bezettingsgraad bij leveranciers.

De wereldwijde markt voor auto-onderdelen zal tussen nu en 2020 groeien tot een geschat omzetniveau van achthonderd miljard euro. Dit vertegenwoordigt een toename van het marktvolume met 125 miljard euro. Het marktaandeel van toeleveranciers aan de auto-industrie zal naar verwachting wijzigen als gevolg van structurele veranderingen die de sector momenteel doormaakt. Er is namelijk een aardverschuiving op komst als gevolg van veranderingen in regionale eindmarkten, de verhuizing van R&D- en productielocaties naar andere landen en de opkomst van nieuwe technologieën. Bedrijven moeten zich hier op tijd op voorbereiden om te kunnen profiteren van de nieuwe kansen en de risico’s te minimaliseren, zo adviseren de experts.

Sterke verschillen

Ondanks het gunstige economische klimaat is er sprake van sterke verschillen in de prestaties van toeleveranciers, al naar gelang de regio, bedrijfsomvang, productfocus en het businessmodel. Zo zijn toeleveranciers in lidstaten van de vrijhandelszone NAFTA (Canada, de Verenigde Staten en Mexico) momenteel rond de 1 procentpunt winstgevender dan hun Europese branchegenoten. Grote wereldwijde leveranciers realiseren op dit moment uiterst hoge EBIT-marges, terwijl kleine leveranciers achterblijven. Er is daarnaast sprake van aanzienlijke verschillen tussen productsegmenten. Leveranciers met een focus op aandrijflijnen en autobanden boeken momenteel de hoogste winstpercentages, tot acht procent. Leveranciers van auto-interieur hebben daarentegen nog altijd te kampen met EBIT-marges van vijf tot zes procent.

NAFTA

De marktvolatiliteit zal het komende jaar de internationale groei van de auto-industrie afzwakken. De autoverkopen zullen in Europa naar alle waarschijnlijkheid op een laag pitje blijven en hooguit een lichte stijging vertonen in de lidstaten van de NAFTA. Landen zoals Japan kunnen zelfs dalende verkoopcijfers verwachten. Na de moeilijke jaren 2013 en 2014 schuilt het enige groeipotentieel in markten als Brazilië, Rusland en India, hoewel ook daar sprake is van een duidelijke kans op verdere stagnatie. De Chinese automarkt blijft de belangrijkste groeimotor.

Moeilijk parket

De verzwakte vraag in de automarkt brengt OEM’s in een nog moeilijker parket. De dalende prijzen in een groot aantal markten, hogere productiekosten en groeiende complexiteit zetten hun winstmarges verder onder druk. Veel OEM’s hebben hierop gereageerd door kostenbesparingsprogramma’s te introduceren, en de beoogde besparingen leveren complicaties op voor toeleveranciers aan de auto-industrie. "We verwachten dat de groei van toeleveranciers aan de auto-industrie in 2015 en 2016 nog verder zal afzwakken", aldus Berger-expert Seyger. "De winstmarges zullen in 2015 desondanks op een redelijk niveau blijven liggen, hoewel de winstgevendheid zal afnemen."