Dat blijkt uit een telefonische peiling van marktonderzoeker Puls onder ruim duizend autorijders en 275 autobedrijven.

Meest populair bij eindgebruikers zijn de portals ATU.de, Kfzteile24.de en Autoteile24. Autobedrijven kopen het liefst online in via Kfzteile24.de. Op de virtuele boodschappenlijstje gaat het meestal om vervangings- en slijtdelen, banden, lichtmetaal en stalen wielen, verlichting en smeermiddelen. Wanneer het aankomt op de toepassing blijkt een op de drie particulieren zelf aan de slag te gaan. Twaalf procent benadert een handige vriend of familielid. Meer dan de helft schakelt de garage in voor de montage van online gekochte onderdelen.

Puls-directeur Konrad Weßner concludeert dat garagebedrijven erop gokken dat een open houding jegens online onderdelenkopers op termijn resulteert in reguliere klanten voor onderhoud en reparatie. Die strategie kan volgens hem effectief zijn, mits garages van meet af aan zorgen dat ze een deskundige indruk maken en hun prijs-/kwaliteitverhouding in de gaten houden.

 Puls online onderdelen.