Volgens Peter Verveen (62), sinds januari voorzitter van Halfords’ Raad van Commissarissen, kunnen eindgebruikers binnenkort in de winkel hun kenteken opgeven, om er een dag later het betreffende onderdeel op te halen. De onderneming wil dat realiseren door gebruik te maken van internet en distributiekanalen die ook worden benut door garagebedrijven.

Verveen zegt dat in een gesprek met BNR Nieuwsradio. Uitgangspunt is dat mede dankzij de online ordering en logistiek de prijzen van auto-onderdelen circa twintig procent lager kunnen liggen dan gangbaar is bij andere retailaanbieders. Ook het assortiment gaat op de schop. De bekende overzichtswanden met autoradio’s en navigatiekastjes zullen een minder prominente plek krijgen. "Autoradio’s worden vandaag de dag standaard ingebouwd, vaak zodanig dat je niet later iets anders kunt inbouwen. Hetzelfde geldt voor navigatie." Het assortiment zal daarom andere soorten elektronica gaan bevatten (denk aan bijvoorbeeld achterruitrijcamera’s).

Het hernieuwde Halfords zal zich volgens Verveen kenmerken door een "obsessieve klantfocus". Verbeterpunt moet volgens hem de centrale aansturing vanuit het hoofdkantoor zijn. "De franchisers zijn afhankelijk van wat er daar gebeurt aan acties en producten." Recentelijk is daarom de website vernieuwd. Verveen verwacht dat het traject van afspraken met (nieuwe) leveranciers en de start van de daadwerkelijke levering tegen de zomer gereed zal zijn.

Halfords ging vorig najaar failliet. Maar omdat het nog steeds de enige retailcombinatie is die zowel fietsen, fietsaccessoires, fietsservice als autoproducten levert, toont Verveen zich optimistisch over de kansen van de formule-nieuwe-stijl. "Ik durf te wedden om honderd fietsen dat we over twee jaar de zaak weer op de rit hebben." Halfords is nu eigendom van de franchisers en herbergt 54 vestigingen.