Beide partijen integreren hun platformen via een API-koppeling, zodat behalve fabrikanten ook alle andere leveranciers van onderdelen rechtstreeks in contact komen en zaken doen met de particulier.

Volgens de twee initiatiefnemers krijgen garagisten, importeurs en grossiers hierdoor meer concurrentie ook meer kansen. Immers: fabrikanten bieden louter het onderdeel aan en niet de spoedlevering, plaatsing of het onderhoud ervan. Het nieuwe platform biedt ruimte voor dit soort aanvullende proposities.

De API-koppeling zorgt voor een directe verbinding tussen het onafhankelijke B2B handelsplatform IZIMotive.com en Marktplaats. Met het IZI-platform bereiken onderdeelleveranciers al de zakelijke markt; de koppeling met Marktplaats leidt hen nu ook naar de consument. Met als gevolg dat  consumenten kunnen kiezen uit een nog groter aanbod en aanbieders toegang tot een grotere markt krijgen. Tot slot moet het nieuwe platform de transparantie en toegankelijkheid van de auto-onderdelenmarkt vergroten.

Door de online informatievoorziening over de oorsprong en geschiktheid van het auto-onderdeel maakt het vanaf nu voor de klant niet meer uit welk aankoopkanaal hij/zij kiest, stellen de twee partners. Paul Spijkers, Algemeen directeur IZI Motive, over de samenwerking: "We delen de visie dat online directe distributiekanalen de toekomst zijn. Middels deze samenwerking stellen we de markt in staat om onderdelen efficiënt te distribueren naar alle partijen in de keten, waaronder de consument."