‘Imitatie-onderdeel levert vaak problemen op’

Autobedrijven in Duitsland hebben vaak problemen met klanten die goedkopere, veelal op internet gekochte onderdelen aanleveren. Slechte pasvorm is een van de gebreken.

Dat meldt de belangenorganisatie ‘Qualität ist Mehrwert’, een initiatief van 25 grote OE-toeleveranciers van autofabrikanten. De onderdelenleveranciers willen bij het grote publiek het kwaliteits- en veiligheidsbewustzijn vergroten. Blijkens een rondvraag is dat hard nodig ook: 85 procent van de benaderde garages zegt al eens problemen met retrofit-onderdelen gehad te hebben. Naast de al genoemde dubieuze pasvorm ontbreekt vaak een certificering, schiet de bouwkwaliteit tekort en blijkt in de praktijk de levensduur beperkt. Voor de klant draait de beoogde kostenbesparing om in het tegendeel als de auto voor nawerk wederom naar de garage moet.

Garages zouden hun klanten van meet af aan onderdelen van eerste-montagekwaliteit moeten aanraden, vindt de lobbyclub. Een woordvoerder van ZF Services, lid van ‘Qualität ist Mehrwert’, wijst erop dat de prijs van een vervangingsonderdeel ook wordt bepaald door de onderliggende kennis en service die de fabrikant erin steekt, zoals een inbouwhandleiding en de mogelijkheid opleidingen te volgen.

‘Imitatie-onderdeel levert vaak problemen op’ - Automobielmanagement.nl

‘Imitatie-onderdeel levert vaak problemen op’

Autobedrijven in Duitsland hebben vaak problemen met klanten die goedkopere, veelal op internet gekochte onderdelen aanleveren. Slechte pasvorm is een van de gebreken.

Dat meldt de belangenorganisatie ‘Qualität ist Mehrwert’, een initiatief van 25 grote OE-toeleveranciers van autofabrikanten. De onderdelenleveranciers willen bij het grote publiek het kwaliteits- en veiligheidsbewustzijn vergroten. Blijkens een rondvraag is dat hard nodig ook: 85 procent van de benaderde garages zegt al eens problemen met retrofit-onderdelen gehad te hebben. Naast de al genoemde dubieuze pasvorm ontbreekt vaak een certificering, schiet de bouwkwaliteit tekort en blijkt in de praktijk de levensduur beperkt. Voor de klant draait de beoogde kostenbesparing om in het tegendeel als de auto voor nawerk wederom naar de garage moet.

Garages zouden hun klanten van meet af aan onderdelen van eerste-montagekwaliteit moeten aanraden, vindt de lobbyclub. Een woordvoerder van ZF Services, lid van ‘Qualität ist Mehrwert’, wijst erop dat de prijs van een vervangingsonderdeel ook wordt bepaald door de onderliggende kennis en service die de fabrikant erin steekt, zoals een inbouwhandleiding en de mogelijkheid opleidingen te volgen.