De nabij Milaan gevestigde onderneming is nu nog eigendom van de private equity onderneming Apax Partners LLP. Haar distributieactiviteiten vinden behalve in Italië ook plaats in Tsjechië, Zwitserland, Hongarije, Roemenië, Oekraïne, Bulgarije, Slowakije, Polen en Spanje. In het gebroken boekjaar dat eindigde op 30 september bedroeg de omzet van Rhiag ruim 880 miljoen euro; ongeveer de helft ervan werd behaald op de thuismarkt. Rhiag levert via 247 distributiecentra aan meer dan honderdduizend professionele klanten.

Apax werd in 2013 eigenaar van Rhiag, dat lid is van het internationale samenwerkingsverband ATR. Afgelopen zomer werd bekend dat het fonds er van af wilde. Volgens persbureau Reuters, zich beroepend op een bron dichtbij de transactie, krijgt Apax het drievoudige van zijn toenmalige investering terug. Als de deal ter waarde van ruim één miljard euro doorgaat (diverse autoriteiten moeten er nog ja tegen zeggen), wordt LKQ de grootste partij in Europa op het gebied van auto-onderdelendistributie voor de vervangingsmarkt. Naast een sterkere marktpositie en omzet verwacht LKQ door de deal ook jaarlijks structureel flink te kunnen besparen – het bedrijf noemt tien miljoen euro als richtcijfer. Naar verwachting zal de formele kant van de overname in het tweede kwartaal van 2016 zijn afgewikkeld.

Tot nu toe was het Amerikaanse bedrijf actief in Groot-Brittannië (Euro Car Parts) en de Benelux, sinds de overname in 2013 van Sator. De dinsdag bekendgemaakte overname  van het in 1962 opgerichte Rhiag betekent dat de sterk versplinterde aftermarket in Europa (goed voor bijna 190 miljard euro omzet op jaarbasis) in één klap een strakkere structuur krijgt. Op de beurs steeg het aandeel LKQ gisteren met 5,2 procent, nadat het voornemen bekend was geworden. De deal is de laatste die de Amerikanen dit jaar sluiten. De omzet van LKQ werd in 2014 voor een vierde bepaald door de opbrengsten in Europa.