De specialist in garantie en klantenbinding stelt dat op basis van de jaarlijkse doorlichting van zijn verzekerings¬portefeuille. Basis voor het onderzoek waren garanties in 2014 voor occasions en verlengde garanties voor nieuwe auto’s met een looptijd van 12, 24 en 36 maanden. De doorlichting maakte geen onderscheid naar merk of model.

Doordat de auto in technisch opzicht complexer wordt, stijgt ook de kans op reparatiegevallen. Koploper qua frequentie en kosten blijft bij nieuwe auto’s de motor, zowel bij nieuwe auto’s als bij occasions. Ook voor reparaties aan het brandstofsysteem (inclusief turbolader) en de versnellingsbak moet hier het diepst in de portemonnee worden getast. De kosten van de component ‘motor’ lagen een procent hoger dan het vorige jaar.

Bij occasions blijkt elektronica opnieuw de meest kwetsbare component, gevolgd door het brandstofsysteem (inclusief turbolader) en de elektrische accessoires. Beide componenten bevatten immers ook tal van elektrische en elektronische onderdelen. Met een schadequotum van 10,1 procent komt de motor op de vierde plaats.

Opvallend is dat de meeste reparatiegevallen bij occasions binnen de eerste vijfduizend kilometer na aanvang van de garantie optreden. Dat fenomeen is goed voor 32,6 procent. Meer dan de helft van de defecten (55,6 procent) doet zich binnen de eerste tienduizend kilometer voor. Bij iedere bijkomende kilometer daalt de kans op reparaties.

Bij nieuwe auto’s treden in 74,6 procent van de gevallen defecten op zodra er 25 duizend kilometer op de teller staat. Ongeveer een kwart van de reparatiegevallen (25,4 procent) ontstaat bij een lagere tellerstand. Uitgezet op een tijdslijn betekent dit dat meer dan de helft (53,8 procent) van de reparatiegevallen zich voordoet binnen het eerste jaar nadat de verlengde garantie voor nieuwe auto’s werd afgesloten. De overige 46,2 procent van de defecten doet zich voor na het eerste jaar.