Liefst 9% van de auto’s heeft ten minste één band die een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid. Dit percentage is al jaren stabiel. Terwijl er steeds meer van banden wordt gevraagd.

Harder, natter, krachtiger
"We mogen in Nederland op veel wegen harder rijden dan vroeger. Daarnaast zijn er vaker dagen met extreme regenval en hebben meer auto’s een elektrische aandrijving. Deze drie ontwikkelingen stellen alsmaar hogere eisen aan banden. Het baart daarom zorgen dat de staat van de banden niet verbetert", aldus Tim van der Rijken, algemeen secretaris van bedrijfstakorganisatie VACO.

Bandenbewustzijn
Banden vormen het enige contact tussen het voertuig en de weg en spelen daardoor een cruciale rol voor de verkeersveiligheid. Alleen goede banden aanschaffen is niet voldoende om veiligheid te garanderen. Het is evenzeer van belang om de gemonteerde banden in goede staat te houden. Uit het Rolling Wheelonderzoek van 2015 blijkt dat 41% van de auto’s ten minste één band heeft met onregelmatige slijtage, scheurtjes of schade. "Er is dus nog veel verbetering mogelijk. Daarvoor is nodig dat we het ‘bandenbewustzijn’ vergroten. Zodat automobilisten weten waar ze op moeten letten en wat ze daaraan kunnen doen", zegt Van der Rijken.

Luchtige campagne
Om automobilisten bewuster te maken van hun banden, start VACO morgen een nieuwe campagne: ‘Doe de bandencheck’. Op het Safety Experience Center in Rosmalen kunnen genodigde automobilisten en journalisten zelf ervaren hoe het weggedrag verandert bij bijvoorbeeld verschillende profieldieptes en bandenspanning. Daarna wordt de campagne via social media uitgerold, in de eerste plaats onder doelgroepen die nog weinig bandenbewust zijn. Met opvallende vormgeving en prikkelende teksten. Van der Rijken: "Het doel van de campagne is niet om mensen bang te maken. We willen hen juist op een luchtige manier stimuleren om wat vaker aandacht aan de banden te besteden. Hopelijk zien we volgend jaar al een lichte verbetering in de staat van de banden. Maar het zal een kwestie zijn van lange adem."