Achtergrond: Nieuwe rol Vredestein als OE-leverancier

Het is zomer bij Apollo Vredestein want de nieuwe Ultrac Satin zomerband vormt de aanloop naar Vredesteins nieuwe rol als OE-leverancier van autofabrikanten. Vredestein af-fabriek dus.

Tijdens de begin dit jaar gehouden Autosalon van Genève onthulde Apollo Vredestein de nieuwe Vredestein Ultrac Satin en die band is meer dan alleen de opvolger van de Ultrac Cento, vindt country manager Nederland Paul Eidhof. "De Ultrac Satin is het platform waarop onze zomerbanden voor het OE-kanaal worden gebaseerd." Volgens Eidhof duurt het nog wel twee tot drie jaar voor de eerste OE-leveranties beginnen. "We werken met een aantal autofabrikanten samen. Als bandenfabrikant worden wij vroeg bij de ontwikkeling van een nieuw automodel betrokken. De betrokken modellen komen over een paar jaar op de markt."  

Korte remweg

Veiligheid en brandstofverbruik (CO2-uitstoot) behoren tot de speerpunten van autofabrikanten bij de ontwikkeling van hun nieuwe modellen. Daar speelt de Vredestein Ultrac Satin op in met een A-label voor de remweg op een nat wegdek en een B-label voor de rolweerstand. Eidhof: "In vergelijking met de Ultrac Cento is de remweg van de Ultrac Satin 3,3 meter korter, gemeten vanaf 80 km per uur. De rolweerstand is met zestien procent teruggedrongen. Daarbij hebben we geen concessies gedaan aan de overige belangrijke eigenschappen van de band."

Vervangingsvraag en imago

Vredestein kondigde de OE-plannen geruime tijd geleden aan. Met de introductie van de Ultrac Satin wordt de volgende stap gezet. Eidhof verwacht dat de OE-leveranties een groeiende vraag naar Vredestein zomerbanden op de vervangingsmarkt oplevert. "Het is een bekend gegeven dat OE-leveranciers hun vervangingsvraag zien toenemen. Veel voertuigeigenaren kiezen voor het bandenmerk dat af-fabriek onder hun auto zit als hun banden aan vervanging toe zijn. Daarnaast zijn onze OE-activiteiten goed voor ons imago en onze naamsbekendheid. In onder meer Nederland speelt dat niet of nauwelijks een rol, Vredestein is hier marktleider in de segmenten winterbanden en vierseizoenenbanden."

Grotere productiecapaciteit

Vredestein focuste zich tot voor kort bewust alleen op de vervangingsmarkt. Een belangrijke reden daarvoor was de relatief beperkte productiecapaciteit van de fabriek in Enschede. Dat argument is bijna achterhaald: naar verwachting start volgend jaar de productie in de nieuwe fabriek die nu in Hongarije wordt gebouwd.
De gevolgen van de entree op het OE-podium voor bijvoorbeeld de afdeling research & development zijn vrij beperkt, aldus Eidhof. "Vredestein produceert nu ook banden die kwalitatief geschikt zijn voor OE-toepassingen. Kijk maar naar de uitslag van de zomerbandentest 2016 van ADAC en ANWB. Onze Sportrac 5 is testwinnaar, de Ultrac Vorti kreeg net als de winnaar van de test ook vier sterren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Achtergrond: Nieuwe rol Vredestein als OE-leverancier - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Nieuwe rol Vredestein als OE-leverancier

Het is zomer bij Apollo Vredestein want de nieuwe Ultrac Satin zomerband vormt de aanloop naar Vredesteins nieuwe rol als OE-leverancier van autofabrikanten. Vredestein af-fabriek dus.

Tijdens de begin dit jaar gehouden Autosalon van Genève onthulde Apollo Vredestein de nieuwe Vredestein Ultrac Satin en die band is meer dan alleen de opvolger van de Ultrac Cento, vindt country manager Nederland Paul Eidhof. "De Ultrac Satin is het platform waarop onze zomerbanden voor het OE-kanaal worden gebaseerd." Volgens Eidhof duurt het nog wel twee tot drie jaar voor de eerste OE-leveranties beginnen. "We werken met een aantal autofabrikanten samen. Als bandenfabrikant worden wij vroeg bij de ontwikkeling van een nieuw automodel betrokken. De betrokken modellen komen over een paar jaar op de markt."  

Korte remweg

Veiligheid en brandstofverbruik (CO2-uitstoot) behoren tot de speerpunten van autofabrikanten bij de ontwikkeling van hun nieuwe modellen. Daar speelt de Vredestein Ultrac Satin op in met een A-label voor de remweg op een nat wegdek en een B-label voor de rolweerstand. Eidhof: "In vergelijking met de Ultrac Cento is de remweg van de Ultrac Satin 3,3 meter korter, gemeten vanaf 80 km per uur. De rolweerstand is met zestien procent teruggedrongen. Daarbij hebben we geen concessies gedaan aan de overige belangrijke eigenschappen van de band."

Vervangingsvraag en imago

Vredestein kondigde de OE-plannen geruime tijd geleden aan. Met de introductie van de Ultrac Satin wordt de volgende stap gezet. Eidhof verwacht dat de OE-leveranties een groeiende vraag naar Vredestein zomerbanden op de vervangingsmarkt oplevert. "Het is een bekend gegeven dat OE-leveranciers hun vervangingsvraag zien toenemen. Veel voertuigeigenaren kiezen voor het bandenmerk dat af-fabriek onder hun auto zit als hun banden aan vervanging toe zijn. Daarnaast zijn onze OE-activiteiten goed voor ons imago en onze naamsbekendheid. In onder meer Nederland speelt dat niet of nauwelijks een rol, Vredestein is hier marktleider in de segmenten winterbanden en vierseizoenenbanden."

Grotere productiecapaciteit

Vredestein focuste zich tot voor kort bewust alleen op de vervangingsmarkt. Een belangrijke reden daarvoor was de relatief beperkte productiecapaciteit van de fabriek in Enschede. Dat argument is bijna achterhaald: naar verwachting start volgend jaar de productie in de nieuwe fabriek die nu in Hongarije wordt gebouwd.
De gevolgen van de entree op het OE-podium voor bijvoorbeeld de afdeling research & development zijn vrij beperkt, aldus Eidhof. "Vredestein produceert nu ook banden die kwalitatief geschikt zijn voor OE-toepassingen. Kijk maar naar de uitslag van de zomerbandentest 2016 van ADAC en ANWB. Onze Sportrac 5 is testwinnaar, de Ultrac Vorti kreeg net als de winnaar van de test ook vier sterren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding