Michelin: geen verhoging minimum profieldiepte

Michelin heeft aangegeven dat het verhogen van de minimum profieldiepte tot 3 mm niet nodig is. Het kost de automobilist extra geld en is schadelijk voor het milieu. De bandenfabrikant weet zich hierbij gesteund door testresultaten in haar Ladoux testcentrum.

Schadelijk
Volgens Michelin is het verhogen van de minimum profieldiepte van 1,6 mm naar 3 mm onzin. Dit betekent geldverspilling en is schadelijk voor het milieu. Volgens de bandenfabrikant slijten banden meer naarmate ze meer kilometers hebben afgelegd en dan veranderen ook hun karakteristieken, bijvoorbeeld bij remmen op nat wegdek. Maar nieuwe banden vertonen ook al afwijkingen en hebben dus afwijkende karakteristieken. Tests in Michelin’s testcentrum Ladoux tonen ook aan de remafstand op nat wegdek bij nieuwe banden niet echt afwijkt van die bij banden met 1,6 mm profiel. "Profieldiepte is geen goede graadmeter voor remmen op nat wegdek", aldus Michelin. "Daarnaast is bewezen dat er geen relatie is tussen het aantal ongelukken en profieldiepte. Ook bij kleine profieldiepte hebben banden veel grip."

Extra kostenpost
Michelin wil consumenten hiervan bewust maken. "Als banden vroeger dan het bereiken van de minimum profieldiepte worden vervagen, heeft dat onnodige impact op het milieu en betekent extra kosten", aldus Michelin. Uit een studie van Ernst & Young zou blijken dat er bij vervangen bij 3 mm in Europa 128 miljoen banden per jaar meer verkocht zouden worden, een extra kostenpost voor Europese automobilisten van 6 miljard euro per jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Michelin: geen verhoging minimum profieldiepte - Automobielmanagement.nl

Michelin: geen verhoging minimum profieldiepte

Michelin heeft aangegeven dat het verhogen van de minimum profieldiepte tot 3 mm niet nodig is. Het kost de automobilist extra geld en is schadelijk voor het milieu. De bandenfabrikant weet zich hierbij gesteund door testresultaten in haar Ladoux testcentrum.

Schadelijk
Volgens Michelin is het verhogen van de minimum profieldiepte van 1,6 mm naar 3 mm onzin. Dit betekent geldverspilling en is schadelijk voor het milieu. Volgens de bandenfabrikant slijten banden meer naarmate ze meer kilometers hebben afgelegd en dan veranderen ook hun karakteristieken, bijvoorbeeld bij remmen op nat wegdek. Maar nieuwe banden vertonen ook al afwijkingen en hebben dus afwijkende karakteristieken. Tests in Michelin’s testcentrum Ladoux tonen ook aan de remafstand op nat wegdek bij nieuwe banden niet echt afwijkt van die bij banden met 1,6 mm profiel. "Profieldiepte is geen goede graadmeter voor remmen op nat wegdek", aldus Michelin. "Daarnaast is bewezen dat er geen relatie is tussen het aantal ongelukken en profieldiepte. Ook bij kleine profieldiepte hebben banden veel grip."

Extra kostenpost
Michelin wil consumenten hiervan bewust maken. "Als banden vroeger dan het bereiken van de minimum profieldiepte worden vervagen, heeft dat onnodige impact op het milieu en betekent extra kosten", aldus Michelin. Uit een studie van Ernst & Young zou blijken dat er bij vervangen bij 3 mm in Europa 128 miljoen banden per jaar meer verkocht zouden worden, een extra kostenpost voor Europese automobilisten van 6 miljard euro per jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding