"Veel mensen komen bij de bandenbedrijven om winterbanden vragen en willen dan natuurlijk ook snel geholpen worden. Als dat niet meteen kan, dan stuit dat soms wel op onbegrip. Het is ontzettend druk, de normale afspraken moeten uiteraard ook doorgaan en de bandenspecialisten draaien heel veel uren. Ze proberen echt iedereen zo goed mogelijk te bedienen," zegt Edwin Brinksma van de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland VACO.

Brinksma schrijft de run toe aan ‘de twijfelaars’. "De reguliere gebruikers van winterbanden hebben dat meestal al lang geregeld. Dat begint al in oktober en gaat dan in november en tot begin december door. Ik denk dat 80, 90 procent van hen al zijn voorzien. De leasebedrijven leggen er ook steeds de nadruk op om de banden in een vroeg stadium te wisselen. Je krijgt daarna dan meestal nog wel een piekje van mensen die op wintersport gaan. Het is eigenlijk wel een geluk dat die grote stroom al geweest is want daardoor is er nu wat meer tijd en capaciteit voor de plotselinge vraag van mensen die vanwege al die sneeuw nu opeens beslissen dat ze op winterbanden willen gaan rijden. We hebben een paar zachte winters achter de rug en dan speelt het niet meer zo maar door al die sneeuw gaan veel meer autorijders er over denken."

De bandenbedrijven staan wel klaar voor de jaarlijkse wissel en eventuele pieken, constateert VACO: "Ze hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de benodigde apparatuur en ook in training en opleiding van hun mensen. Het is nu even bijzonder druk maar dat kunnen ze wel aan." Brinksma denkt daarbij dat er op dit moment ook voldoende winterbanden beschikbaar zijn: "De voorraden zijn groot genoeg. Als de vraag echter te groot zou zijn dan kan er hier en daar toch een probleem ontstaan."