Twee maal per jaar houdt KwikFit dit onderzoek onder ruim 2200 auto’s in Nederland. Het brengt daarbij het aandeel per type band en merk in kaart. Michelin is na twee jaar opnieuw de grootste met een aandeel van 16,4 procent. Het stoot daarmee Continental van de troon, dat met 15,8 procent naar plek 2 zakt in de top 10 grootste leverancier van banden in Nederland. Het Nederlandse Vredestein staat vanwege de sterke positie in de markt van winter- en vierseizoenenbanden op plek 3 met een aandeel van 10,3 procent.

Wat betreft die vierseizoenenbanden; voor het eerst sinds KwikFit begon met de meting zo’n 6 jaar geleden, is er een lichte daling in het aandeel van deze banden. Van de Nederlandse auto’s rijdt 8,7 procent nu op vierseizoenenbanden. Vredestein is al sinds de eerste bandenmonitor de absolute marktleider op het gebied van all season banden. Hoewel 7,2 procent marktaandeel verloren ging, rijdt nog altijd 28,6 procent van deze markt op banden van de Nederlandse producent. Goodyear volgt met een aandeel van 17,2 procent en Michelin zag haar aandeel vierseizoenenbanden de afgelopen twee jaar fors groeien met 13,3 procent tot een huidig aandeel van 16,7 procent.

Wellicht mede door verschillende vorstperiodes is het aandeel van de winterbanden ten opzichte van vorig jaar met 1,6 procent gestegen naar 33,4 procent. Maar Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit, verwacht volgend jaar toch weer groei in de vierseizoenenband. "De eerste leasemaatschappijen hebben de winterbanden die aan vervanging toe zijn, deels vervangen door vierseizoenbanden."