Veel automobilisten lopen volgens de VACO onbewust gevaar doordat zij op banden rijden die ongeschikt zijn voor hun voertuig. Binnen de huidige APK wordt hierop niet gecontroleerd, een slechte zaak vindt de branche-organisatie

‘Europa’ schrijft voor dat banden gecontroleerd moeten worden op de belastingindex, het snelheidssymbool en de E-keur. Banden die niet voldoen, tasten de verkeersveiligheid aan en moeten volgens de Europese regels tot APK-afkeur leiden. In tegenstelling tot andere Europese landen, heeft Nederland deze controlepunten niet overgenomen in de APK-wetgeving.

"Dat is onverantwoord", benadrukt de Algemeen secretaris van VACO, Tim van der Rijken. "Wie op verkeerde banden rijdt, neemt een risico. Een ongeval is vaak het gevolg van een combinatie van factoren, maar uit Duitsland weten we dat banden daarin helaas nog al te vaak een belangrijke rol spelen. Het is onbegrijpelijk dat Nederland zich niet aan de Europese regels houdt. Wij roepen de politiek op om haar verantwoordelijkheid te nemen."

De RDW heeft in 2016 duizend voertuigen gecontroleerd. Bij 5,9% voldeden de technische eigenschappen niet. Omgerekend naar alle Nederlandse personenauto’s waarvan de banden minimaal één keer zijn vervangen, betekent dat circa 400.000 voertuigen.