In Nederland kennen we maar liefst 100 verschillende bandenmerken. Continental heeft opnieuw het grootste aandeel met 21%, maar liefst één op de vijf auto’s in Nederland rijdt op Continental banden. Michelin verliest voor het derde opeenvolgende jaar aandeel en zakt tot 17%.

De opmars van de vierseizoenenband zet door naar een aandeel van 8,8%. Met name Vredestein profiteert van deze groei en heeft binnen dit segment een wegdekaandeel van een riante 36,7%. De andere belangrijkste groeimerken zijn Hankook en Bridgestone. Gesteld kan worden dat de groei van vierseizoenenbanden kan worden toegeschreven aan de afname van het wegdekaandeel winterbanden.

Michelin, Continental en Vredestein vormen sinds jaar en dag samen de top drie wanneer gekeken wordt naar zowel zomer-, winter- en vierseizoenenbanden. Deze top 3 is goed voor een aandeel van 46,8% en wordt op enige afstand gevolgd door Goodyear (5,8%) en Hankook (5,7%). Hankook is nieuw in de top 5.