Elise Cappelle, productmanager Automotive Replacement: “Wanneer een installateur de QR-code scant en het juiste voertuig kiest, worden er direct montage-instructies geopend, met daarin duidelijke tekeningen die hen stap voor stap door de volledige montageprocedure leiden. Alle informatie voor het juist vervangen van onderdelen is binnen handbereik, inclusief plaatsing van de riem en aanhaalmomenten; zelfs het speciaal gereedschap wordt vermeld en afgebeeld.”

Minder vaak naar de garage

Deze verandering is doorgevoerd in het kader van het initiatief ‘We Think Garage’ van Gates. “We zijn continu bezig om ervoor te zorgen dat monteurs beter kunnen werken en dat fouten bij de montage worden vermeden, zodat voertuigen minder vaak terug naar de garage hoeven te komen”, aldus Cappelle.

Namaakonderdelen

De digitale toepassing biedt volgens Gates bovendien extra veiligheid, omdat garages namaakonderdelen kunnen identificeren voordat ze worden gemonteerd. Het digitale inlogproces detecteert namelijk niet-originele onderdelen. “Wanneer er een verkeerde code wordt ingevoerd, krijgt de monteur een foutmelding, samen met een formulier waarmee de monteur bij Gates kan melden dat er mogelijk namaakonderdelen zijn geïdentificeerd.”