Tyrenet: dé schakel tussen bandenfabrikant en autobedrijf

De landelijke grossier in banden en velgen, Tyrenet, knalt er in voorbije ‘wisselweken’ zo’n 120.000 sets winterbanden uit. Opslag en distributie wordt allemaal tot in de puntjes geregeld. Op die manier ondersteunt Tyrenet hun regionale grossiers. Een aanpak die voor importeurs en dealerorganisaties grote voordelen kan hebben, aldus directeur Arno Filippini.

Tyrenet heeft nu zo’n 10 procent van de bandenmarkt in handen. En dat aandeel is groeiende. Mede dankzij een automarkt die bijvoorbeeld door de komst van elektrische auto’s een steeds bredere waaier van bandenmaten krijgt. Filippini gaat er prat op dat Tyrenet dé schakel is tussen bandenfabrikant en autobedrijf. “Bandenfabrikanten produceren Europees en aangezien Nederland voorop loopt in elektrische auto’s moet je er wel voor zorgen dat die bandenmaten daadwerkelijk richting ons koude kikkerlandje komen.”
Maar de grootste usp blijft dat het netwerk van Tyrenet bestaat uit regionale grossiers. Daardoor heeft de organisatie een landelijk dekking, maar zit de opslag verspreid door het land waardoor een garagebedrijf of dealer de sets binnen een paar uur binnenshuis heeft. “Autobedrijven hebben steeds minder opslagruimte. Het zijn immers voor hun kostbare vierkante meters die beter besteed kunnen worden aan de showroom. Bovendien, autobedrijven weten dat de opslag van zomer- en winterbanden professioneel moet gebeuren. Als ze maar één setje kwijtraken, dan staat hun hele verdienmodel op zijn kop.”

Webshop

De regionale grossiers maken gebruik van de eigen webshop van Tyrenet, de Tyrenet Internet Catalogus (TIC). Daarin zit ook de bandenopslag module. Maar het systeem wordt vooral als verkooptool gebruikt, inmiddels gaat 75 procent van de verkopen van de grossiers via deze webshop. Er is altijd inzage in actuele prijzen en voorraden. De grossier kan op die manier zijn eigen, marktconforme prijsbeleid bepalen. Ook is er een b2b2c concept waarop consumenten rechtstreeks hun banden kunnen bestellen. Daarmee geeft Tyrenet de klanten van haar grossiers een middel in handen om ook de internetklant aan zich te binden.

Groei

Het universele garagebedrijf is vanouds trouwe klant van Tyrenet, maar ook importeurs en dealerholdings zien steeds meer in de aanpak van Tyrenet. Daar denkt Filippini dan ook flink te kunnen groeien in 2020. “In banden is voor menig dealer nog een wereld te winnen. De band is een blijvertje, dat kan je bijvoorbeeld niet zeggen van onderhoud met al die elektrische auto’s straks. Maar je moet wel die brede bandenkennis in huis hebben. Wij zijn vakidioten. Wij weten waar de klant morgen om vraagt.”

Foto: Robin Britstra

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tyrenet: dé schakel tussen bandenfabrikant en autobedrijf - Automobielmanagement.nl

Tyrenet: dé schakel tussen bandenfabrikant en autobedrijf

De landelijke grossier in banden en velgen, Tyrenet, knalt er in voorbije ‘wisselweken’ zo’n 120.000 sets winterbanden uit. Opslag en distributie wordt allemaal tot in de puntjes geregeld. Op die manier ondersteunt Tyrenet hun regionale grossiers. Een aanpak die voor importeurs en dealerorganisaties grote voordelen kan hebben, aldus directeur Arno Filippini.

Tyrenet heeft nu zo’n 10 procent van de bandenmarkt in handen. En dat aandeel is groeiende. Mede dankzij een automarkt die bijvoorbeeld door de komst van elektrische auto’s een steeds bredere waaier van bandenmaten krijgt. Filippini gaat er prat op dat Tyrenet dé schakel is tussen bandenfabrikant en autobedrijf. “Bandenfabrikanten produceren Europees en aangezien Nederland voorop loopt in elektrische auto’s moet je er wel voor zorgen dat die bandenmaten daadwerkelijk richting ons koude kikkerlandje komen.”
Maar de grootste usp blijft dat het netwerk van Tyrenet bestaat uit regionale grossiers. Daardoor heeft de organisatie een landelijk dekking, maar zit de opslag verspreid door het land waardoor een garagebedrijf of dealer de sets binnen een paar uur binnenshuis heeft. “Autobedrijven hebben steeds minder opslagruimte. Het zijn immers voor hun kostbare vierkante meters die beter besteed kunnen worden aan de showroom. Bovendien, autobedrijven weten dat de opslag van zomer- en winterbanden professioneel moet gebeuren. Als ze maar één setje kwijtraken, dan staat hun hele verdienmodel op zijn kop.”

Webshop

De regionale grossiers maken gebruik van de eigen webshop van Tyrenet, de Tyrenet Internet Catalogus (TIC). Daarin zit ook de bandenopslag module. Maar het systeem wordt vooral als verkooptool gebruikt, inmiddels gaat 75 procent van de verkopen van de grossiers via deze webshop. Er is altijd inzage in actuele prijzen en voorraden. De grossier kan op die manier zijn eigen, marktconforme prijsbeleid bepalen. Ook is er een b2b2c concept waarop consumenten rechtstreeks hun banden kunnen bestellen. Daarmee geeft Tyrenet de klanten van haar grossiers een middel in handen om ook de internetklant aan zich te binden.

Groei

Het universele garagebedrijf is vanouds trouwe klant van Tyrenet, maar ook importeurs en dealerholdings zien steeds meer in de aanpak van Tyrenet. Daar denkt Filippini dan ook flink te kunnen groeien in 2020. “In banden is voor menig dealer nog een wereld te winnen. De band is een blijvertje, dat kan je bijvoorbeeld niet zeggen van onderhoud met al die elektrische auto’s straks. Maar je moet wel die brede bandenkennis in huis hebben. Wij zijn vakidioten. Wij weten waar de klant morgen om vraagt.”

Foto: Robin Britstra

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding