Het begin van de winterperiode worden er weer veel bandentests gepubliceerd. Waarbij er nieuw winterrubber onder de auto wordt gemonteerd en er vervolgens conclusies worden getrokken. Maar die focus op de prestaties van nieuwe banden, zegt weinig, stelt De Vries. Hij pleit al enige tijd voor het testen van banden die half versleten zijn of die zelfs helemaal tegen de minimumdiepte van 1.6 mm aanzitten. “Pas dan krijg je een goed plaatje hoe een band presteert gedurende de hele looptijd. En dan zie je pas goed de verschillen in kwaliteit.”

Profieldiepte

Die reglementaire tests zullen er komen, maar tot die tijd blijft De Vries zijn boodschap herhalen richting alle stakeholders. Hij weet dat die concentratie op profieldiepte diep zit verankerd. En dat zou niet zo moeten zijn. De Vries: “Michelin maakt banden die met 1,6 mm restprofiel veiliger zijn dan bepaalde halfsleetse of zelfs nieuwe banden van andere merken. Het gaat dan om essentiële prestaties als remmen op nat wegdek en remmen in de sneeuw. En hoe zit het dan met aquaplanning? Welnu, aquaplanning is de oorzaak van amper 0,03 procent van de ongevallen. En dan nog heb je geen 4 mm profiel nodig. Het optreden van aquaplaning is namelijk het gevolg van een te hoge snelheid, niet van te weinig profieldiepte.”

Brandstofverbruik

Daarbij: banden zijn voor twintig procent verantwoordelijk voor het brandstofverbruik van een voertuig. Anders gezegd: 1 tank op de 5 gaat op aan banden. Hoe minder de profieldiepte van een band, hoe lager de rolweerstand. “Door je banden enkel te gebruiken van nieuw tot halfversleten en ze dan te vervangen, blijf je in de hoogste verbruikscategorie hangen. In deze tijden van duurzaamheid is dat niet meer uit te leggen.”

Sjoemelband

Volgens De Vries zijn er fabrikanten die banden vooral optimaal laten presteren voor de tests bij nieuwstaat. Na enige slijtage valt zo’n band al snel door de mand. Het heeft bijvoorbeeld met de diepte van de lamellen te maken of het verdwijnen van profielranden. Het woord ‘sjoemelband’ wil De Vries niet in de mond nemen, maar dekt wel de lading. “Veiligheid is meer dan profieldiepte. Veel meer. Het is de optelsom van alle kwaliteiten van een band.” (BL)

Foto: Robin Britstra