Gezien de vele onzekerheden acht de onderneming zich niet in staat om een voorspelling te doen voor het hele jaar. “Een buitengewone inspanning zal nodig zijn om op zijn minst een evenwichtig resultaat te bereiken,’’ aldus financieel directeur prof. Stefan Asenkerschbaumer.

Kosten drukken

Bosch heeft al een reeks maatregelen getroffen om de kosten te drukken. Dat omvat onder meer verlaging van het aantal werkuren en andere productieverlagingen op vele locaties, een verlaging van het salaris voor specialisten en managers inclusief de directie en het verder uitsmeren van investeringen. Daarnaast heeft Bosch echter ook een programma gelanceerd om haar concurrentiekracht te versterken. “Op middellange termijn is ons doel weer op een operationele marge van ruwweg zeven procent terug te keren maar zonder de essentiële taken om onze toekomst veilig te stellen te verwaarlozen,’’ zegt Asenkerschbaumer. Bosch blijft in dat kader ook nadrukkelijk actief op het gebied van het klimaat en de CO2-neutrale economie, inclusief elektrische aandrijving maar ook waterstof als brandstof voor voertuigen.

Zwakke markten

Bosch heeft afgelopen jaar een omzet gedraaid van 77,7 miljard euro, dat was slechts 0,9 procent lager dan in 2018. De brutowinst kwam uit op 3,3 miljard en de operationele marge op 4,2 procent. “Naast zware investeringen werden de resultaten ook gedrukt door zwakke markten zoals China en India, de verdere daling van de vraag naar dieselauto’s en hoge herstructureringskosten, met name in het mobiliteitsegment,’’ legde Asenkerschbaumer uit. Het Duitse bedrijf deed vorig jaar voor vijf miljard aan kapitaalinvesteringen maar verwacht dat dat dit jaar aanzienlijk lager uit zal komen.