Met de wereldwijde handel in namaakonderdelen is inmiddels meer dan 500 miljard dollar per jaar gemoeid, berekent de economische organisatie OECD. De auto-industrie wordt vooral zwaar getroffen, reden voor Daimler om de strijd tegen vervalsers op te voeren, aldus Renata Jungo Brüngger die in de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor integriteit en juridische zaken.

Productpiraten

De productpiraten investeren volgens Daimler ‘een enorme hoeveelheid criminele energie in deze handel’. Die nagemaakte onderdelen leveren ook hogere marges op dan in de drugshandel. ‘In veel gevallen worden de goederen geproduceerd in onmenselijke omstandigheden zonder enig respect voor milieu-eisen, veiligheid op de werkplaats of mensenrechten. We hebben het dan niet over onderdelen die worden geproduceerd door Mercedes-Benz of geautoriseerde leveranciers maar over illegale goederen van productenpiraten. Voor niet-deskundigen verschillen de namaakonderdelen vaak nauwelijks van originele, maar in de meeste gevallen zijn ze van slechtere kwaliteit en voldoen ze niet aan de meest minimale eisen. Daarom vormen ze een belangrijk risico voor het welzijn en de veiligheid van klanten.’ Brüngger: “Merkbescherming is klantenbescherming. De veiligheid van onze klanten is onze hoogste prioriteit. We volgen een zero-tolerantie wat betreft vervalsers.”

Vinden, aanvallen, voorkomen

De Intellectual Property Enforcement eenheid is wereldwijd actief en werkt nauw samen met douanediensten, politie en dergelijke autoriteiten. De strategie is gebaseerd op het drieluik ‘vinden, aanvallen en voorkomen’. Deskundigen van de eenheid inspecteren verdachte producten die worden aangeboden op online platforms of handelsbeurzen waar ook ter wereld om zo de vervalsers op het spoor te komen. De alarmbellen gaan vooral rinkelen bij verdacht lage prijzen, afwijkingen van de productkwaliteit of verkoop door verdachte bronnen, legt Daimler uit. “De activiteiten zijn vooral gericht op grote netwerken vervalsers en het ontmantelen van hun productie- en distributiestructuren.” De medewerkers zullen in de autosector zelf ook trainingen geven om originele van valse onderdelen te onderscheiden.