Michelin heeft in de eerste jaarhelft een nettoverlies geleden van 137 miljoen euro. Dat is bijna een miljard minder dan de 844 miljoen winst in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde met 20,5 procent naar 9,357 miljard euro. Operationeel werd nog wel 310 miljoen euro winst gemaakt. Michelin zag ondanks de moeilijke omstandigheden kans de schuldenlast met ruim een miljard terug te dringen naar 5,5 miljard euro. Het aantal arbeidsplaatsen lag op 30 juni met 124.000 bijna 1.500 lager dan een jaar eerder.

Weerbarstig

Michelin stelt dat het ‘weerbarstig is gebleken dankzij de variatie in het aanbod, de toewijding van de werknemers en de financiële soliditeit’. Vooral speciaalbanden draaiden beter dan banden voor personen- en bestelwagens. Dat laatste segment vertoonde in Europa over het half jaar gezien een daling van 39 procent voor nieuwe auto’s en van 19 procent voor vervangingsbanden. Het Franse bedrijf is er daarbij wel in geslaagd op verschillende markten aandeel te winnen.

Daarnaast is ook Michelin deels overgeschakeld op de productie van mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast heeft Michelin 4.600 banden geschonken aan essentiële gezondheidsdiensten en hen ook gratis bandenservice verleend.