Continental acht de maatregelen nodig gezien de aanhoudend lage productie van voertuigen en de dieper wordende economische crisis door de coronapandemie. Het Duitse bedrijf stelde eerder al te verwachten dat de wereldwijde autoproductie op zijn vroegst in 2025 weer het niveau van 2017 zou kunnen bereiken.

Gesloten

Continental benadrukt dat geen enkele vestiging, ook niet die met de centrale functies, bij de ingrepen gespaard zal blijven. Bedrijfsonderdelen die aanhoudend verlies draaien, worden afgestoten. Die strategie kan ertoe leiden dat hele vestigingen gesloten worden, benadrukt Continental. Het Duitse bedrijf heeft drie vestigingen in ons land: in Barneveld, Eindhoven en Maastricht.

Gedwongen ontslagen

De Duitse toeleverancier aan de auto-industrie biedt momenteel nog werk aan 232.000 mensen waarvan 59.000 in Duitsland. In het thuisland moet dus ruim één op de vijf banen verdwijnen. Continental hoopt dat te regelen door vrijwillig vertrek en vervroegde pensionering maar sluit gedwongen ontslagen niet uit. De nieuwe reorganisatie komt bovenop de vorig jaar al aangekondigde ingrepen.

Uitdagingen

“We hebben de afgelopen 70 jaar niet zo’n grote en ernstige crisis meegemaakt. Het zal op korte termijn erg veel van ons vergen en ons de komende jaren tot het uiterste dwingen. Na bijna tien jaar van snelle winstgevende groei en uitbreiding van het aantal banen, overeenkomstig het groeimodel van de auto-industrie in die periode, stemmen we onze activiteiten nu af op een nieuw soort groei met toekomstige technologieën,” stelt CEO dr. Elmar Degenhart.