De impact van de coronacrisis op de bedrijfsvoering die VACO-leden ervaren is flink toegenomen. De helft van de ondervraagden stelt dat er minder werk is in de werkplaats en/of dat er minder klanten zijn. Die percentages zijn ook flink toegenomen vergeleken met de vorige ledenpeiling. Dat geldt ook voor de minder gevulde orderportefeuille en minder liquiditeit. Het percentage leden dat verwacht afscheid te moeten nemen van medewerkers is ten opzichte van de vorige coronamonitor verdubbeld.

Bandenwisselweken

Dat lijkt niet te rijmen met de Bandenwisselweken die voor de deur staan, een periode waarin bandenservicebedrijven in ‘normale’ tijden druk zijn met de wissel van zomer- naar winterbanden. Die bandenwisselperiode is volgens VACO echter op meerdere gebieden onvoorspelbaar. De vele thuiswerkers rijden minder kilometers, wat gevolgen zal hebben voor het aantal bandenwissels van zakelijke en particuliere klanten. Daarnaast is het de vraag hoeveel mensen met hun auto in coronatijd op wintersport gaan en mede daarom voor winterbanden kiezen.

Eerder beginnen

Bandenwissels duren ook langer door de extra aandacht voor hygiëne, klanten en personeel. Bovendien biedt de wachtruimte plaats aan minder klanten. In de herfst en winter kunnen klanten meestal ook niet buiten wachten als er geen ruimte is in de wachtruimte. Conclusie van de organisatie: het is belangrijker dan ooit dat de bandenwissels eerder beginnen. ‘VACO roept alle zakelijke en particuliere klanten van VACO-bandenspecialisten met klem op om tijdig een afspraak te maken om hun banden professioneel te laten wisselen.’