Vanaf 1 mei nieuw bandenlabel verplicht

Vanaf 1 mei 2021 krijgen nieuwe banden onder voertuigen en in de losse verkoop een nieuw Europees bandenlabel. Er gelden vanaf die datum niet alleen aanvullende verplichtingen voor bandenverkopers, ook aanbieders van nieuwe personenauto’s, bedrijfswagens, bussen, campers, caravans en aanhangwagens krijgen ermee te maken. Dit meldt de Bovag.

Het nieuwe bandenlabel geldt voor banden met een productiedatum vanaf 1 mei 2021 (vanaf DOT-code 1821). Het label moet zijn opgenomen in het technisch reclamemateriaal en het bijbehorende productinformatieblad moet beschikbaar zijn. Het vernieuwde bandenlabel en productinformatieblad voor nieuwe banden die dan aan de verplichting moeten voldoen zijn te downloaden van het openbare deel van de Europese productendatabank EPREL. Dit is toegankelijk via de QR-code op het nieuwe bandenlabel.

Check bij de leverancier

Voor banden tot en met DOT-code 1721 mag tot 1 december 2021 nog het oude label worden gebruikt (zonder productinformatieblad en technisch reclamemateriaal). Vanaf 1 december 2021 geldt voor álle nieuwe banden met een productiedatum vanaf 25 juni 2020 (vanaf DOT-code 2620) de verplichting van het nieuwe bandenlabel, productinformatieblad en technisch reclamemateriaal. De Bovag adviseert alle leden te informeren bij hun leveranciers en te controleren of deze de juiste documenten aanleveren.

Nieuwe voertuigen

Vanaf 1 mei 2021 moet aan (potentiële) klanten vóór de verkoop van een nieuw voertuig of aanhangwagen/caravan al het label worden getoond van de banden die op dat moment gemonteerd zijn én van banden die optioneel gemonteerd kunnen worden, inclusief het bijbehorend productinformatieblad en het relevante technisch reclamemateriaal. Ook online moet het bandenlabel met (een link naar) het bijbehorend productinformatieblad worden getoond.

Nieuwe banden

Verkopers van nieuwe banden dienen ervoor te zorgen dat het bandenlabel duidelijk zichtbaar en leesbaar op of bij de band is geplaatst, of zij moeten het bandenlabel al voor de verkoop van een band aan de potentiële koper verstrekken. Ook zorgen zij ervoor dat het bijbehorende productinformatieblad beschikbaar is, zowel in de eigen zaak als bij online presentatie. In advertenties moet het bandenlabel zichtbaar zijn en als er een prijs wordt vermeld, dan dient het label bij de prijs te worden getoond. In online advertenties dient tevens het bijbehorende productinformatieblad toegankelijk te zijn.

Lees ook:
Autobandenpartner: ‘Wij bieden de oplossing voor de complexe bandenmarkt’

Vanaf 1 mei nieuw bandenlabel verplicht - Automobielmanagement.nl

Vanaf 1 mei nieuw bandenlabel verplicht

Vanaf 1 mei 2021 krijgen nieuwe banden onder voertuigen en in de losse verkoop een nieuw Europees bandenlabel. Er gelden vanaf die datum niet alleen aanvullende verplichtingen voor bandenverkopers, ook aanbieders van nieuwe personenauto’s, bedrijfswagens, bussen, campers, caravans en aanhangwagens krijgen ermee te maken. Dit meldt de Bovag.

Het nieuwe bandenlabel geldt voor banden met een productiedatum vanaf 1 mei 2021 (vanaf DOT-code 1821). Het label moet zijn opgenomen in het technisch reclamemateriaal en het bijbehorende productinformatieblad moet beschikbaar zijn. Het vernieuwde bandenlabel en productinformatieblad voor nieuwe banden die dan aan de verplichting moeten voldoen zijn te downloaden van het openbare deel van de Europese productendatabank EPREL. Dit is toegankelijk via de QR-code op het nieuwe bandenlabel.

Check bij de leverancier

Voor banden tot en met DOT-code 1721 mag tot 1 december 2021 nog het oude label worden gebruikt (zonder productinformatieblad en technisch reclamemateriaal). Vanaf 1 december 2021 geldt voor álle nieuwe banden met een productiedatum vanaf 25 juni 2020 (vanaf DOT-code 2620) de verplichting van het nieuwe bandenlabel, productinformatieblad en technisch reclamemateriaal. De Bovag adviseert alle leden te informeren bij hun leveranciers en te controleren of deze de juiste documenten aanleveren.

Nieuwe voertuigen

Vanaf 1 mei 2021 moet aan (potentiële) klanten vóór de verkoop van een nieuw voertuig of aanhangwagen/caravan al het label worden getoond van de banden die op dat moment gemonteerd zijn én van banden die optioneel gemonteerd kunnen worden, inclusief het bijbehorend productinformatieblad en het relevante technisch reclamemateriaal. Ook online moet het bandenlabel met (een link naar) het bijbehorend productinformatieblad worden getoond.

Nieuwe banden

Verkopers van nieuwe banden dienen ervoor te zorgen dat het bandenlabel duidelijk zichtbaar en leesbaar op of bij de band is geplaatst, of zij moeten het bandenlabel al voor de verkoop van een band aan de potentiële koper verstrekken. Ook zorgen zij ervoor dat het bijbehorende productinformatieblad beschikbaar is, zowel in de eigen zaak als bij online presentatie. In advertenties moet het bandenlabel zichtbaar zijn en als er een prijs wordt vermeld, dan dient het label bij de prijs te worden getoond. In online advertenties dient tevens het bijbehorende productinformatieblad toegankelijk te zijn.

Lees ook:
Autobandenpartner: ‘Wij bieden de oplossing voor de complexe bandenmarkt’