Nieuw bandenlabel geldt voortaan ook voor lichte en zware bedrijfsauto’s

Het nieuwe Europese bandenlabel is een feit vanaf 1 mei. Dit label geeft consumenten inzicht in brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en in het afrolgeluid van nieuwe banden. Sinds november 2012 waren autobanden voor personenwagens al voorzien van een bandenlabel. Voortaan geldt dit ook voor lichte en zware bedrijfsauto’s.

Het Europese bandenlabel is bedoeld om het gebruik van veiligere, zuinigere en stillere banden te stimuleren. Het nieuwe bandenlabel geeft inzicht in de brandstofefficiëntie van de band, want naast de motor van de auto, de rijstijl van de bestuurder en de ritomstandigheden hebben immers ook de banden een grote invloed op het brandstofverbruik.

Grip

Op het nieuwe label is af te lezen hoeveel grip de banden hebben op een nat wegdek. Bij een noodstop bij een snelheid van 80 kilometer per uur kan het verschil in remweg op een nat wegdek oplopen tot maar liefst 18 meter. Ook bij de grip op een nat wegdek worden de banden ingedeeld in de klassen A tot en met E.

Voor banden die bedoeld zijn voor het rijden onder specifieke sneeuw- of ijsomstandigheden geeft het nieuwe bandenlabel ook inzicht in de hoeveelheid grip van de banden op sneeuw of ijs door middel van een sneeuwvlok- of een ijssymbool.

Afrolgeluid

Een stillere band, vermindert het geluid naar de omgeving. Het bandenlabel geeft inzicht in het externe afrolgeluid. Een laag extern afrolgeluid betekent niet dat het stiller is in de auto, maar wel stiller voor de omgeving. Het afrolgeluid wordt ingedeeld in de klassen A tot en met C, waarbij klasse A ten minste 3 dB stiller is dan de wettelijke limiet.

Nieuw bandenlabel geldt voortaan ook voor lichte en zware bedrijfsauto’s - Automobielmanagement.nl

Nieuw bandenlabel geldt voortaan ook voor lichte en zware bedrijfsauto’s

Het nieuwe Europese bandenlabel is een feit vanaf 1 mei. Dit label geeft consumenten inzicht in brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en in het afrolgeluid van nieuwe banden. Sinds november 2012 waren autobanden voor personenwagens al voorzien van een bandenlabel. Voortaan geldt dit ook voor lichte en zware bedrijfsauto’s.

Het Europese bandenlabel is bedoeld om het gebruik van veiligere, zuinigere en stillere banden te stimuleren. Het nieuwe bandenlabel geeft inzicht in de brandstofefficiëntie van de band, want naast de motor van de auto, de rijstijl van de bestuurder en de ritomstandigheden hebben immers ook de banden een grote invloed op het brandstofverbruik.

Grip

Op het nieuwe label is af te lezen hoeveel grip de banden hebben op een nat wegdek. Bij een noodstop bij een snelheid van 80 kilometer per uur kan het verschil in remweg op een nat wegdek oplopen tot maar liefst 18 meter. Ook bij de grip op een nat wegdek worden de banden ingedeeld in de klassen A tot en met E.

Voor banden die bedoeld zijn voor het rijden onder specifieke sneeuw- of ijsomstandigheden geeft het nieuwe bandenlabel ook inzicht in de hoeveelheid grip van de banden op sneeuw of ijs door middel van een sneeuwvlok- of een ijssymbool.

Afrolgeluid

Een stillere band, vermindert het geluid naar de omgeving. Het bandenlabel geeft inzicht in het externe afrolgeluid. Een laag extern afrolgeluid betekent niet dat het stiller is in de auto, maar wel stiller voor de omgeving. Het afrolgeluid wordt ingedeeld in de klassen A tot en met C, waarbij klasse A ten minste 3 dB stiller is dan de wettelijke limiet.