De dealers verwachten daarmee het voortbestaan van Opel te garanderen en meer invloed te kunnen uitoefenen op de besluitvorming bij de fabrikant. De Europese dealerassociatie van Opel, Euroda, heeft dealers in 25 landen opgeroepen bij te dragen aan het fonds. In Duitsland en in Oostenrijk is al ingestemd door alle dealers van die landen. Ook is de ondernemingsraad van Opel bezig met een vergelijkbaar plan onder de werknemers.

Toeleveranciers hebben laten weten het plan te steunen en meerdere landen, waaronder Spanje en het Verenigd Koninkrijk, zijn positief over eventuele deelname aan het plan.
Het plan is door de leden van de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) met overgrote meerderheid aangenomen. "Dit initiatief is uniek in deze branche", zegt voorzitter Erik Selles van de dealervereniging. "Het leidt tot een omkering van de bedrijfskolom: dealers en hun klanten krijgen meer invloed op de beslissingen van Opel en dat is nog nergens vertoond. Met de steun van alle Europese Opel-dealers kunnen we met medewerking van de diverse Europese overheden, onder leiding van de Duitse overheid, werken aan een nieuw Opel. De auto’s en de dealerorganisatie van Opel zijn al klaar voor een nieuw tijdperk. Nu is de weg vrij voor een fabrikant met nieuw elan én met steun van de Nederlandse dealers."

Tijdens de vergadering waren Alain Visser, vice-president van General Motors Europe en Rene Roggen, managing director van General Motors Nederland, aanwezig. Ook Jaap Timmer, voorzitter van Euroda, was present. Roggen: "Dat de Opel-dealers als één man achter hun merk staan, is het beste bewijs dat Opel zijn plaats op de automarkt meer dan verdient. In deze tijd is het belangrijk met elkaar te werken aan een oplossing. De constructie is in deze onzekere tijden een positief en vertrouwenwekkend signaal naar de klanten toe en biedt de zekerheid dat het onderhoud en de service voor de toekomst gegarandeerd zijn." 

Zie ook: Merkel installeert onderhandelingsteam Opel