Er is geen eenvoudige oplossing voor deze problematiek, behalve gewoon betalen. Cor Baltus, de directeur van Kia Nederland (het ex-Kroymans-bedrijf dat overgaat in handen van Kia Motors Europe) schrijft in een memo aan zijn dealers het volgende: ‘Voor blanco kentekens die door Kia Nederland tot en met 20 maart 2009 zijn aangevraagd en bij u aanwezig zijn bestaat de mogelijkheid om deze kentekens alsnog te registreren. Registratie van deze kentekens kan geschieden nadat de BPM op het BPM-aangiftepunt (=douane kantoor bij RDW-keuringstation) is voldaan. Helaas moet de BPM nogmaals door u betaald worden, maar dit is de enige oplossing om de auto alsnog te verkopen/registreren.’
Dat de dealers geholpen worden door de nieuwe eigenaar Kia Motors Europe is ook uitegsloten, gezien de toevoeging van Baltus daarover: ‘Restitutie van de door u dubbel betaalde BPM vanuit de nieuwe company is helaas niet mogelijk. Wij adviseren u een vordering in te dienen bij de curator in verband met de door u dubbel te betalen BPM.’
Dubbele BPM betaling? Laat de Bovag dat maar zo passeren? Het kan niet waar zijn. Wat een oplichter die nieuwe KIA importeur!
Wat een oplichter is die nieuwe KIA importeur! Beste redactie, waarom kiezen jullie ervoor om dergelijke ongenuanceerde uitlatingen te plaatsen? Dhr. van Heuveln, die blijkbaar niet eens de moeite neemt om zijn eigen naam correct te spellen, zou blijkbaar bereid zijn om de schulden van anderen blindelings over te nemen en daarmee zijn eigen onderneming te gronde te richten.
Ja, het is onvoorstelbaar zuur dat de Kia dealers met deze dubbele last worden geconfronteerd maar een mogelijke oplossing zal moeten worden gezocht bij de fiscus of de curator van Kroymans. Dat heeft niets te maken met oplichting door de nieuwe KIA importeur (waar ik overigens NIET werkzaam ben).
Gewoon registreren daarna exporteren en de 2 X Bpm terug ontvangen en daarna importeren en 1 x Bpm betalen et voila…….toch?
Men spreekt over dat in de laatste weken de bpm niet meer is afgedragen aan de belastingdienst, maar er zijn auto’s van april 2008 bekend waar de bpm blijkbaar niet van is afgedragen en dat is toch meer dan een paar weken geleden.
Voor alle wijsneuzen in deze: bestudeer het faillisementdossier MG Rover uit 2005 en je ziet een herhaling van een aantal problemen, waaronder de dubbele BPM betaling.
wie zijn er nu “oplichters” ??
De staat,de curators , Kroymans , Kia ?? ha ha . wie is de veroorzaker van de problemen? vergeet dat niet en pak die aan !!
Wat is dejuridische positie van de klant, die een auto heeft besteld maar nog niet op zijn
naam staat, kan deze de koop
ontbinden ivm met het nog niet leveren van de auto door de dealer. hl