Directeur Johan Grünfeld van de Volvo-dealervereniging: "We zijn deze samenwerking niet gestart uit luxe. Jarenlang konden we onze occasions prima kwijt op de nationale markt. Vergeet niet dat er maar op dertig tot veertig procent van onze nieuwe auto’s een inruiler binnenkomt. Er was dan ook geen enkele activiteit richting het buitenland bij onze dealers maar de markt is veranderd en wij moeten ook veranderen. Bovendien worden de Nederlandse occasions van na oktober 2006 prijstechnisch steeds aantrekkelijker voor export." Grünfeld zegt de occasions liever in eigen land te houden omdat dat beter zou zijn voor de lokale markt en de werkplaats. "De samenwerking met Cars4Export zien wij in eerste instantie dan ook als experiment. Wij gaan een jaar met elkaar aan de gang en daarna maakt iedere dealer zijn eigen keuze."

Door stagnatie van de occasionafzet op de binnenlandse markt in Nederland en de toenemende vraag vanuit het buitenland is het interessant in contact te komen met nieuwe afzetmarkten. Cars4Export faciliteert dat contact tussen aanbieders in Nederland en de vraagzijde in de belangrijkste exportlanden. Cars4Export richt zich hoofdzakelijk op het B2B-segment, waarbij duurzame relaties opgebouwd worden. De nadruk ligt op de kwaliteit van de voertuigen.