Dat beweert tenminste incassobureau en gerechtsdeurwaarder Flanderijn. Het bedrijf zegt honderden medewerkers in de autobranche te hebben getraind in ‘direct-betalen-gesprekken’. Volgens directielid Teunis Nieuwpoort is er sprake van een logische en ook positieve trend. "Het is logisch omdat in de autobranche harde klappen vallen als gevolg van de economische crisis. Dan past het extra op je cashflow te letten. Maar we zien het ook als een positieve trend: wij adviseren onze klanten namelijk al jaren kleine bedragen zoveel mogelijk contant af te doen. Op basis van de ons bekende cijfers schat ik dat er zeker veertig procent minder op rekening wordt geleverd."

Flanderijn noemt zich ook specialist op het gebied van kleinere vorderingen (de hoogte verschilt per branche) en het ‘kostenefficiënt innen’ daarvan voor opdrachtgevers. In principe zou een incassobureau dat zorgt voor minder incasso-opdrachten zichzelf in de voet kunnen schieten. Maar Flanderijn beschouwt de afname van vorderingen bij garagebedrijven niet als problematisch voor zijn eigen omzet. Directeur Nieuwpoort: "Debiteurenbeheer is meer dan alleen incasseren. Wij begeleiden onze opdrachtgevers ook bij het inrichten van hun debiteurenadministratie en het aanmaningstraject. We hebben inmiddels honderden medewerkers uit de autobranche getraind hoe ze het best hun geld binnen kunnen krijgen. Ook dat zien wij als een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening."