De autoretail anno 2010 is namelijk niet afdoende voorbereid op de toekomst, aldus het onderzoek dat Bovag Autodealers liet doen door DBSC Consulting. Het onderzoeksrapport vormt de basis van de visie die het bestuur van de autodealers heeft op 2015. Daarin heeft men vijf soorten ‘dealers’ vastgesteld.   

Bovag Autodealers heeft het voortouw genomen om vast te stellen hoe de autoretail én het hele merkkanaal er nu voorstaan en welke interne en externe factoren nu en in de nabije toekomst hun stempel drukken op de branche. Met als doel een visie te ontwikkelen op een toekomst waarin dealers weer een gezond bedrijfsresultaat kunnen boeken. De branchebrede taskforce die toenmalig voorzitter Geert Vermeer vorig jaar instelde, gaf daartoe de eerste belangrijke aanzet. Het vervolg werd vormgegeven door DBSC Consulting, dat in opdracht van Bovag Autodealers alle maatschappelijke en economische ontwikkelingen in kaart bracht. Dat gebeurde onder meer via gesprekken met autofabrikanten, banken, leasemaatschappijen, brandstofproducenten, retaildeskundigen uit andere branches, importeurs en uiteraard dealers zelf. Conclusie: de branche is sterk in beweging, er is en blijft veel onzekerheid en de margedruk zal verder toenemen. Vermeer: "Het uitgangspunt voor succes is dat er in álle bedrijfsonderdelen geld moet kunnen worden verdiend. En dan zijn er dus op de middellange termijn andere businessmodellen nodig voor de autoretail. We moeten naar modellen die leiden tot rendementsherstel en die wel toekomstbestendig zijn."

Op basis van de analyses en conclusies van DBSC heeft de dealerclub een toekomstvisie ontwikkeld met vijf verschillende retail businessmodellen die met elkaar samen het nieuwe model vormen en per merk anders van samenstelling kunnen zijn. Die modellen zijn doorgerekend op haalbaarheid en rendement, beweert de dealerclub. Daarbij valt op dat de verkoop van nieuwe auto’s sterk gecentraliseerd wordt. Maar vijf tot twintig vestigingen voor de verkoop van nieuwe auto’s is voor de meeste merken genoeg, is de conclusie. De verkoop van occasions kan wel fijnmazig blijven maar een regionale aanpak van deze activiteit is denkbaar. En aftersales moet per definitie fijnmazig blijven.

De autodealers stellen zich de toekomst voor met vijf soorten ‘dealers’ waarbij de drie categorieën op het eerste gezicht net zo goed als universeel zouden kunnen worden aangemerkt. Eric Tak, sinds vandaag (9 maart) voorzitter van Bovag Autodealers: "We hebben met vreugde vastgesteld dat er ook in de toekomst ruimte is voor bestaande merkdealers, vaak in een andere rol dan nu maar mét rendement. Het is tijd om keuzes te maken en gezamenlijk de merkkolom opnieuw in te richten. Daarbij zijn met name dealerverenigingen en importeurs nu zelf aan zet."

 

1. Verkoop Nieuw Dealer (VND) houdt zich alleen met de verkoop van nieuwe auto’s bezig en met aanverwante zaken zoals verzekering en financiering. Eventueel vertegenwoordigt zo’n bedrijf meerdere merken. Ingeruilde occasions worden direct tegen een ‘geobjectiveerde waarde’ doorgestoten naar professionele partijen. Zo’n vestiging moet tenminste duizend nieuwe auto’s per jaar kunnen verkopen, ook via internet.

 

2. Auto Retail Dealer (ARD) is een variant van de VND voor merken die niet zo dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Dit bedrijf houdt zich bezig met verkoop van minimaal vijfhonderd nieuwe en tweehonderdvijftig occasions.

 

3. Support Dealer (SD) heeft een sobere merkuitstraling, is gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en richt zich op aftersales en op verkoop gebruikt. Zijn occasions betrekt hij bij voorkeur bij de VND of ARD. Desgewenst kan de support dealer nieuwe auto’s afleveren namens VND of ARD.

 

4. Dorpsdealer (DD) heeft een nog soberder merkuitstraling dan de SD en is veelal gevestigd in een kleiner pand op een goedkopere locatie, in een subrayon van een VND of ARD. De dorpsdealer focust op verkoop gebruikt en aftersales, maar levert geen nieuwe auto’s af. Hij kan eventueel meer merken vertegenwoordigen. Goede samenwerking met de VND of ARD is cruciaal.

 

5. Servicedealer (SD) is eveneens gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en houdt zich uitsluitend met aftersales bezig. Eventueel sleutelt de SD aan meerdere merken. Ook hier is goede samenwerking met VND of ARD essentieel voor succes.  De vrijgekomen ruimte van de showroom kan benut worden voor uitbreiding van de werkplaats, kan verhuurd worden, of kan ingezet voor de verkoop van bijvoorbeeld accessoires.

 

Meer over het dealercongres in AM nummer 5 van 19 maart.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding