Bovag Autodealers: in toekomst vijf soorten dealers

Bovag presenteert vandaag op het Dealercongres 2010 een nieuwe visie op Automotive Retail in 2015. Conclusie: er is plek voor iedereen maar vaak in een andere rol dan tot nu toe. Men formuleert voor de toekomst vijf soorten dealers.

De autoretail anno 2010 is namelijk niet afdoende voorbereid op de toekomst, aldus het onderzoek dat Bovag Autodealers liet doen door DBSC Consulting. Het onderzoeksrapport vormt de basis van de visie die het bestuur van de autodealers heeft op 2015. Daarin heeft men vijf soorten ‘dealers’ vastgesteld.   

Bovag Autodealers heeft het voortouw genomen om vast te stellen hoe de autoretail én het hele merkkanaal er nu voorstaan en welke interne en externe factoren nu en in de nabije toekomst hun stempel drukken op de branche. Met als doel een visie te ontwikkelen op een toekomst waarin dealers weer een gezond bedrijfsresultaat kunnen boeken. De branchebrede taskforce die toenmalig voorzitter Geert Vermeer vorig jaar instelde, gaf daartoe de eerste belangrijke aanzet. Het vervolg werd vormgegeven door DBSC Consulting, dat in opdracht van Bovag Autodealers alle maatschappelijke en economische ontwikkelingen in kaart bracht. Dat gebeurde onder meer via gesprekken met autofabrikanten, banken, leasemaatschappijen, brandstofproducenten, retaildeskundigen uit andere branches, importeurs en uiteraard dealers zelf. Conclusie: de branche is sterk in beweging, er is en blijft veel onzekerheid en de margedruk zal verder toenemen. Vermeer: "Het uitgangspunt voor succes is dat er in álle bedrijfsonderdelen geld moet kunnen worden verdiend. En dan zijn er dus op de middellange termijn andere businessmodellen nodig voor de autoretail. We moeten naar modellen die leiden tot rendementsherstel en die wel toekomstbestendig zijn."

Op basis van de analyses en conclusies van DBSC heeft de dealerclub een toekomstvisie ontwikkeld met vijf verschillende retail businessmodellen die met elkaar samen het nieuwe model vormen en per merk anders van samenstelling kunnen zijn. Die modellen zijn doorgerekend op haalbaarheid en rendement, beweert de dealerclub. Daarbij valt op dat de verkoop van nieuwe auto’s sterk gecentraliseerd wordt. Maar vijf tot twintig vestigingen voor de verkoop van nieuwe auto’s is voor de meeste merken genoeg, is de conclusie. De verkoop van occasions kan wel fijnmazig blijven maar een regionale aanpak van deze activiteit is denkbaar. En aftersales moet per definitie fijnmazig blijven.

De autodealers stellen zich de toekomst voor met vijf soorten ‘dealers’ waarbij de drie categorieën op het eerste gezicht net zo goed als universeel zouden kunnen worden aangemerkt. Eric Tak, sinds vandaag (9 maart) voorzitter van Bovag Autodealers: "We hebben met vreugde vastgesteld dat er ook in de toekomst ruimte is voor bestaande merkdealers, vaak in een andere rol dan nu maar mét rendement. Het is tijd om keuzes te maken en gezamenlijk de merkkolom opnieuw in te richten. Daarbij zijn met name dealerverenigingen en importeurs nu zelf aan zet."

 

1. Verkoop Nieuw Dealer (VND) houdt zich alleen met de verkoop van nieuwe auto’s bezig en met aanverwante zaken zoals verzekering en financiering. Eventueel vertegenwoordigt zo’n bedrijf meerdere merken. Ingeruilde occasions worden direct tegen een ‘geobjectiveerde waarde’ doorgestoten naar professionele partijen. Zo’n vestiging moet tenminste duizend nieuwe auto’s per jaar kunnen verkopen, ook via internet.

 

2. Auto Retail Dealer (ARD) is een variant van de VND voor merken die niet zo dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Dit bedrijf houdt zich bezig met verkoop van minimaal vijfhonderd nieuwe en tweehonderdvijftig occasions.

 

3. Support Dealer (SD) heeft een sobere merkuitstraling, is gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en richt zich op aftersales en op verkoop gebruikt. Zijn occasions betrekt hij bij voorkeur bij de VND of ARD. Desgewenst kan de support dealer nieuwe auto’s afleveren namens VND of ARD.

 

4. Dorpsdealer (DD) heeft een nog soberder merkuitstraling dan de SD en is veelal gevestigd in een kleiner pand op een goedkopere locatie, in een subrayon van een VND of ARD. De dorpsdealer focust op verkoop gebruikt en aftersales, maar levert geen nieuwe auto’s af. Hij kan eventueel meer merken vertegenwoordigen. Goede samenwerking met de VND of ARD is cruciaal.

 

5. Servicedealer (SD) is eveneens gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en houdt zich uitsluitend met aftersales bezig. Eventueel sleutelt de SD aan meerdere merken. Ook hier is goede samenwerking met VND of ARD essentieel voor succes.  De vrijgekomen ruimte van de showroom kan benut worden voor uitbreiding van de werkplaats, kan verhuurd worden, of kan ingezet voor de verkoop van bijvoorbeeld accessoires.

 

Meer over het dealercongres in AM nummer 5 van 19 maart.

 

Reacties

Interessante ontwikkeling.. hoop dat de gevestigde orde -en dan vooral de kleinere dealers en/of universelen- er aan mee wil werken, dan zou het wel eens verfrissend kunnen gaan uitpakken.

Geplaatst door: Maarten op

Klant is koning en bepaalt zelf waar hij koopt. Dorpsdealers, servicedealers en supportdealers staan het dichtst bij hun klanten die zij als klant behandelen. Bedrijven zoals afgebeeld op de foto verkeren in zwaar weer doordat zij de klant niet meer als klant behandelen. Men is louter gefocussed op kostenreductie (ontslaan van personeel), schaalvergroting door overname van failliete boedels, en marktvolume (margeminimalisatie) Oog oog voor wat de klant eigenlijk wil heeft geen prioriteit. Omzet scoren, zoveel mogelijk uren verkopen in de eerste drie jaar, daarna verdwijnt de klant naar het universeel bedrijf. En deze partijen moeten dan de nieuwe auto’s gaan leveren aan de klanten van dorpsdealers, servicedealers en supportdealers?

Geplaatst door: Kees op

Toen ik dit bericht las in AM dat verkopen terug lopen verbaasde mij dit niets, heb namelijk de laatste week een bedrijf in de achterhoek bezocht, daar ik interesse had in de nieuwe C3!.

bezoek showroom achterhoek, kom binnen in de showroom en ik ben opzoek naar de nieuwste C3.
Echt waar, op de meest donkere plek in uw showroom staat de nieuwe C3 in het zwart, werd nog opgeschrikt door een dame, die achter de balie weg gedoken zat en mij een goede middag toewenste, echt schrikken!.

Toen ik 1 seconde bij de nieuwste C3 stond, werd de vraag gesteld door de een verkoper, wat ik van de C3 vond, zei hem dat ik 1 seconde aan kijken was en geen oordeel er over had op dit moment.
Daarna een rommelig verhaal v.d. verkoop man wat het verschil nu is tussen de bestaande exclusief en de nieuwe zelfs een automaat, wat voor techniek deze bak heeft, ik snapte het niet. En dat er alleen maar oude mensen in dit merk rijden Jong zie je hier niet.

Niet 1 plus punt dus over deze nieuwe C3 uitvoering. Over restwaarde van een C3 van 8 maanden oud zal ik u niet vermoeien, ik was echt diep bedroeft.

Wat mij verder op valt in merken showroom, dat de auto’s er maar in gepropt worden.Als je als toekomstige koper binnen komt, heb je geen idee hoe de auto’s staan. Een aanrader voor de dealers zet gewoon de C1 -C2- C4- C5 enz bij elkaar ook de bedrijfswagens en natuurlijk de nieuwste aanwinst b.v. de C3 in het midden met veel licht erop.
Ook diep droevig zelfde dealer andere plaats was het ook niet leuk, half uur in de C3 gezeten, receptie kijkt en doet verder niets.
Er kwam na een tijdje beweging in de showroom, keek de verkoopman vanuit de C3 eens aan, maar hij maakten geen aanstalten om mij te woord te staan.Toen ben ik maar op hem toe gelopen en gevraagd of ik een folder kon krijgen van die geweldige C3.
Helaas, Hij was van de FIAT en zou zijn collega even halen. Drong aan, alleen een folder a.u.b., u weet toch wel waar die liggen in deze showroom. Het lukte hem, verder geen interesse vragen aan mij gesteld en zeker niet of ik iets wilde kopen. Kom toch naar een C3 van €20.000,= kijken.
Weet zeker dat ik de dealer een dienst heb bewezen, door hem een mail te sturen over dit beeld van zijn bedrijf met zeker 5 vestigingen. Ga over een aantal maanden heel misschien nog eens kijken, als de directie het niet erg vind. Zij hebben geen reactie op mail gegeven, heel dom. Ga er toch vanuit dan ik over 6 maanden ontvangen wordt op een normale manier, dat uw verkoop mensen, niet met Hoi met de telefoon aan het oor je verwelkomen . Gewoon iedereen met U aan spreken, welkom heten, even de showroom indeling aangeven en heel blij kijken, als zij over het merk mag vertellen, want dat hoort er zeker bij!.
En als laatste prijstlijst-uitrusting spec & tech gegevens die ik mee kreeg, gewoon niet te lezen, inkt op denk ik en dat voor een introductie. Vrees dat deze mensen geen bestaands recht hebben Op naar de dealer waar klant koning is!!

Geplaatst door: George V op
Bovag Autodealers: in toekomst vijf soorten dealers - Automobielmanagement.nl

Bovag Autodealers: in toekomst vijf soorten dealers

Bovag presenteert vandaag op het Dealercongres 2010 een nieuwe visie op Automotive Retail in 2015. Conclusie: er is plek voor iedereen maar vaak in een andere rol dan tot nu toe. Men formuleert voor de toekomst vijf soorten dealers.

De autoretail anno 2010 is namelijk niet afdoende voorbereid op de toekomst, aldus het onderzoek dat Bovag Autodealers liet doen door DBSC Consulting. Het onderzoeksrapport vormt de basis van de visie die het bestuur van de autodealers heeft op 2015. Daarin heeft men vijf soorten ‘dealers’ vastgesteld.   

Bovag Autodealers heeft het voortouw genomen om vast te stellen hoe de autoretail én het hele merkkanaal er nu voorstaan en welke interne en externe factoren nu en in de nabije toekomst hun stempel drukken op de branche. Met als doel een visie te ontwikkelen op een toekomst waarin dealers weer een gezond bedrijfsresultaat kunnen boeken. De branchebrede taskforce die toenmalig voorzitter Geert Vermeer vorig jaar instelde, gaf daartoe de eerste belangrijke aanzet. Het vervolg werd vormgegeven door DBSC Consulting, dat in opdracht van Bovag Autodealers alle maatschappelijke en economische ontwikkelingen in kaart bracht. Dat gebeurde onder meer via gesprekken met autofabrikanten, banken, leasemaatschappijen, brandstofproducenten, retaildeskundigen uit andere branches, importeurs en uiteraard dealers zelf. Conclusie: de branche is sterk in beweging, er is en blijft veel onzekerheid en de margedruk zal verder toenemen. Vermeer: "Het uitgangspunt voor succes is dat er in álle bedrijfsonderdelen geld moet kunnen worden verdiend. En dan zijn er dus op de middellange termijn andere businessmodellen nodig voor de autoretail. We moeten naar modellen die leiden tot rendementsherstel en die wel toekomstbestendig zijn."

Op basis van de analyses en conclusies van DBSC heeft de dealerclub een toekomstvisie ontwikkeld met vijf verschillende retail businessmodellen die met elkaar samen het nieuwe model vormen en per merk anders van samenstelling kunnen zijn. Die modellen zijn doorgerekend op haalbaarheid en rendement, beweert de dealerclub. Daarbij valt op dat de verkoop van nieuwe auto’s sterk gecentraliseerd wordt. Maar vijf tot twintig vestigingen voor de verkoop van nieuwe auto’s is voor de meeste merken genoeg, is de conclusie. De verkoop van occasions kan wel fijnmazig blijven maar een regionale aanpak van deze activiteit is denkbaar. En aftersales moet per definitie fijnmazig blijven.

De autodealers stellen zich de toekomst voor met vijf soorten ‘dealers’ waarbij de drie categorieën op het eerste gezicht net zo goed als universeel zouden kunnen worden aangemerkt. Eric Tak, sinds vandaag (9 maart) voorzitter van Bovag Autodealers: "We hebben met vreugde vastgesteld dat er ook in de toekomst ruimte is voor bestaande merkdealers, vaak in een andere rol dan nu maar mét rendement. Het is tijd om keuzes te maken en gezamenlijk de merkkolom opnieuw in te richten. Daarbij zijn met name dealerverenigingen en importeurs nu zelf aan zet."

 

1. Verkoop Nieuw Dealer (VND) houdt zich alleen met de verkoop van nieuwe auto’s bezig en met aanverwante zaken zoals verzekering en financiering. Eventueel vertegenwoordigt zo’n bedrijf meerdere merken. Ingeruilde occasions worden direct tegen een ‘geobjectiveerde waarde’ doorgestoten naar professionele partijen. Zo’n vestiging moet tenminste duizend nieuwe auto’s per jaar kunnen verkopen, ook via internet.

 

2. Auto Retail Dealer (ARD) is een variant van de VND voor merken die niet zo dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Dit bedrijf houdt zich bezig met verkoop van minimaal vijfhonderd nieuwe en tweehonderdvijftig occasions.

 

3. Support Dealer (SD) heeft een sobere merkuitstraling, is gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en richt zich op aftersales en op verkoop gebruikt. Zijn occasions betrekt hij bij voorkeur bij de VND of ARD. Desgewenst kan de support dealer nieuwe auto’s afleveren namens VND of ARD.

 

4. Dorpsdealer (DD) heeft een nog soberder merkuitstraling dan de SD en is veelal gevestigd in een kleiner pand op een goedkopere locatie, in een subrayon van een VND of ARD. De dorpsdealer focust op verkoop gebruikt en aftersales, maar levert geen nieuwe auto’s af. Hij kan eventueel meer merken vertegenwoordigen. Goede samenwerking met de VND of ARD is cruciaal.

 

5. Servicedealer (SD) is eveneens gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en houdt zich uitsluitend met aftersales bezig. Eventueel sleutelt de SD aan meerdere merken. Ook hier is goede samenwerking met VND of ARD essentieel voor succes.  De vrijgekomen ruimte van de showroom kan benut worden voor uitbreiding van de werkplaats, kan verhuurd worden, of kan ingezet voor de verkoop van bijvoorbeeld accessoires.

 

Meer over het dealercongres in AM nummer 5 van 19 maart.

 

Reacties

Interessante ontwikkeling.. hoop dat de gevestigde orde -en dan vooral de kleinere dealers en/of universelen- er aan mee wil werken, dan zou het wel eens verfrissend kunnen gaan uitpakken.

Geplaatst door: Maarten op

Klant is koning en bepaalt zelf waar hij koopt. Dorpsdealers, servicedealers en supportdealers staan het dichtst bij hun klanten die zij als klant behandelen. Bedrijven zoals afgebeeld op de foto verkeren in zwaar weer doordat zij de klant niet meer als klant behandelen. Men is louter gefocussed op kostenreductie (ontslaan van personeel), schaalvergroting door overname van failliete boedels, en marktvolume (margeminimalisatie) Oog oog voor wat de klant eigenlijk wil heeft geen prioriteit. Omzet scoren, zoveel mogelijk uren verkopen in de eerste drie jaar, daarna verdwijnt de klant naar het universeel bedrijf. En deze partijen moeten dan de nieuwe auto’s gaan leveren aan de klanten van dorpsdealers, servicedealers en supportdealers?

Geplaatst door: Kees op

Toen ik dit bericht las in AM dat verkopen terug lopen verbaasde mij dit niets, heb namelijk de laatste week een bedrijf in de achterhoek bezocht, daar ik interesse had in de nieuwe C3!.

bezoek showroom achterhoek, kom binnen in de showroom en ik ben opzoek naar de nieuwste C3.
Echt waar, op de meest donkere plek in uw showroom staat de nieuwe C3 in het zwart, werd nog opgeschrikt door een dame, die achter de balie weg gedoken zat en mij een goede middag toewenste, echt schrikken!.

Toen ik 1 seconde bij de nieuwste C3 stond, werd de vraag gesteld door de een verkoper, wat ik van de C3 vond, zei hem dat ik 1 seconde aan kijken was en geen oordeel er over had op dit moment.
Daarna een rommelig verhaal v.d. verkoop man wat het verschil nu is tussen de bestaande exclusief en de nieuwe zelfs een automaat, wat voor techniek deze bak heeft, ik snapte het niet. En dat er alleen maar oude mensen in dit merk rijden Jong zie je hier niet.

Niet 1 plus punt dus over deze nieuwe C3 uitvoering. Over restwaarde van een C3 van 8 maanden oud zal ik u niet vermoeien, ik was echt diep bedroeft.

Wat mij verder op valt in merken showroom, dat de auto’s er maar in gepropt worden.Als je als toekomstige koper binnen komt, heb je geen idee hoe de auto’s staan. Een aanrader voor de dealers zet gewoon de C1 -C2- C4- C5 enz bij elkaar ook de bedrijfswagens en natuurlijk de nieuwste aanwinst b.v. de C3 in het midden met veel licht erop.
Ook diep droevig zelfde dealer andere plaats was het ook niet leuk, half uur in de C3 gezeten, receptie kijkt en doet verder niets.
Er kwam na een tijdje beweging in de showroom, keek de verkoopman vanuit de C3 eens aan, maar hij maakten geen aanstalten om mij te woord te staan.Toen ben ik maar op hem toe gelopen en gevraagd of ik een folder kon krijgen van die geweldige C3.
Helaas, Hij was van de FIAT en zou zijn collega even halen. Drong aan, alleen een folder a.u.b., u weet toch wel waar die liggen in deze showroom. Het lukte hem, verder geen interesse vragen aan mij gesteld en zeker niet of ik iets wilde kopen. Kom toch naar een C3 van €20.000,= kijken.
Weet zeker dat ik de dealer een dienst heb bewezen, door hem een mail te sturen over dit beeld van zijn bedrijf met zeker 5 vestigingen. Ga over een aantal maanden heel misschien nog eens kijken, als de directie het niet erg vind. Zij hebben geen reactie op mail gegeven, heel dom. Ga er toch vanuit dan ik over 6 maanden ontvangen wordt op een normale manier, dat uw verkoop mensen, niet met Hoi met de telefoon aan het oor je verwelkomen . Gewoon iedereen met U aan spreken, welkom heten, even de showroom indeling aangeven en heel blij kijken, als zij over het merk mag vertellen, want dat hoort er zeker bij!.
En als laatste prijstlijst-uitrusting spec & tech gegevens die ik mee kreeg, gewoon niet te lezen, inkt op denk ik en dat voor een introductie. Vrees dat deze mensen geen bestaands recht hebben Op naar de dealer waar klant koning is!!

Geplaatst door: George V op