Volvo keert terug op hoogste trede bij Rodi-onderzoek

Ondanks of dankzij de moeilijke economische tijden hebben dealers en importeurs goed samengewerkt in 2009. Het algemene waarderingscijfer steeg met 0,2 punt naar een 6,4. In 2007 was dat nog maar een 6,1. Na een jaar afwezig te zijn geweest in de top neemt Volvo de koppositie weer over van Suzuki, met een waarderingscijfer van 8,0. Ruim veertig procent van de dealers vulde het formulier in.

Dat meldt Bovag, naar aanleiding van het dinsdag gehouden dealercongres. Rodi (relatie onderzoek dealer-importeur) brengt in kaart hoe merkdealers de relatie met hun eigen importeur waarderen. Dat gebeurt op basis van stellingen over algemene zaken, over sales en over after sales. Voor Rodi 2009 zijn drie stellingen toegevoegd. Met die nieuwe stellingen zijn meteen ook enkele belangrijke pijnpunten blootgelegd: de dealers zijn niet tevreden over de hulpvaardigheid van de importeur als het gaat om kostenbesparingen (grootste verbeterpunt uit Rodi 2009) en ook zijn ze slecht te spreken over de winstmogelijkheden van het dealerschap (twee na grootste verbeterpunt). De hoogte van marges en bonussen is sinds jaar en dag een punt van zorg bij dealers.

Hoopgevend is dat er met importeurs in 2009 veel beter te schakelen was op het gebied van doelstellingen en inzake showroomauto’s en demo’s. Bij deze twee onderwerpen steeg de waardering het hardst. Voor wat betreft de doelstellingsafspraken steeg de tevredenheid zelfs met 0,8 punt. Voorzitter Vermeer, van de autodealers: "In de huidige markt is het extra belangrijk dat er met realiteitszin en in goed overleg doelstellingen worden vastgesteld. Hoewel de score met 5,3 nog steeds onvoldoende is, is de forse stijging van de waardering voor dit punt een positief signaal."

De strijd om de toppositie ging dit jaar maar om een banddikte verschil, maar Volvo wist Lexus uiteindelijk op decimalen voor te blijven en is daarmee winnaar van De Rodi 2009. Het relatieonderzoek dealer-importeur is een onderzoek van Bovag Autodealers dat sinds 1987 wordt uitgevoerd. Aan alle vestigingen van importeurscontractanten met een sales en/of aftersalescontract, aangesloten bij Bovag Autodealers, wordt gevraagd een schriftelijke enquête in te vullen. In 2009 werkten 1.231 dealers mee, wat een representatieve respons opleverde van 43 procent. De uitkomsten van Rodi leveren goede aanknopingspunten voor verbetering van de relatie tussen de dealer en de importeur, vinden de autodealers.

 

rodi 2009 tabel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volvo keert terug op hoogste trede bij Rodi-onderzoek - Automobielmanagement.nl

Volvo keert terug op hoogste trede bij Rodi-onderzoek

Ondanks of dankzij de moeilijke economische tijden hebben dealers en importeurs goed samengewerkt in 2009. Het algemene waarderingscijfer steeg met 0,2 punt naar een 6,4. In 2007 was dat nog maar een 6,1. Na een jaar afwezig te zijn geweest in de top neemt Volvo de koppositie weer over van Suzuki, met een waarderingscijfer van 8,0. Ruim veertig procent van de dealers vulde het formulier in.

Dat meldt Bovag, naar aanleiding van het dinsdag gehouden dealercongres. Rodi (relatie onderzoek dealer-importeur) brengt in kaart hoe merkdealers de relatie met hun eigen importeur waarderen. Dat gebeurt op basis van stellingen over algemene zaken, over sales en over after sales. Voor Rodi 2009 zijn drie stellingen toegevoegd. Met die nieuwe stellingen zijn meteen ook enkele belangrijke pijnpunten blootgelegd: de dealers zijn niet tevreden over de hulpvaardigheid van de importeur als het gaat om kostenbesparingen (grootste verbeterpunt uit Rodi 2009) en ook zijn ze slecht te spreken over de winstmogelijkheden van het dealerschap (twee na grootste verbeterpunt). De hoogte van marges en bonussen is sinds jaar en dag een punt van zorg bij dealers.

Hoopgevend is dat er met importeurs in 2009 veel beter te schakelen was op het gebied van doelstellingen en inzake showroomauto’s en demo’s. Bij deze twee onderwerpen steeg de waardering het hardst. Voor wat betreft de doelstellingsafspraken steeg de tevredenheid zelfs met 0,8 punt. Voorzitter Vermeer, van de autodealers: "In de huidige markt is het extra belangrijk dat er met realiteitszin en in goed overleg doelstellingen worden vastgesteld. Hoewel de score met 5,3 nog steeds onvoldoende is, is de forse stijging van de waardering voor dit punt een positief signaal."

De strijd om de toppositie ging dit jaar maar om een banddikte verschil, maar Volvo wist Lexus uiteindelijk op decimalen voor te blijven en is daarmee winnaar van De Rodi 2009. Het relatieonderzoek dealer-importeur is een onderzoek van Bovag Autodealers dat sinds 1987 wordt uitgevoerd. Aan alle vestigingen van importeurscontractanten met een sales en/of aftersalescontract, aangesloten bij Bovag Autodealers, wordt gevraagd een schriftelijke enquête in te vullen. In 2009 werkten 1.231 dealers mee, wat een representatieve respons opleverde van 43 procent. De uitkomsten van Rodi leveren goede aanknopingspunten voor verbetering van de relatie tussen de dealer en de importeur, vinden de autodealers.

 

rodi 2009 tabel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding