Ex-dealer Udo laat beslag leggen op rekening Renault Nederland

Na pogingen om onderling met de directie van Renault Nederland tot afstemming te komen over het langlopende geschil heeft Udo Holding BV, voormalige Renault-dealer in Waalwijk en Zaltbommel, de rechtbank verzocht beslag te laten leggen op de bankrekening(en) van Renault Nederland. De importeur wilde in eerste instantie geen enkel commentaar geven maar kwam in de middag met een officiële verklaring.

Udo heeft ook gevraagd om beslaglegging op de rekeningen onder de captive financieringsmaatschappij RCI, op bij Renault Nederland in voorraad zijnde nieuwe Renaults en op de inventaris en goederen die in het importeurspand aan de  Boeingavenue in Schiphol-Rijk aanwezig zijn. De rechtbank heeft in eerste aanleg het beslag op bankrekeningen goedgekeurd maar over de beslaglegging op de voorraad nieuwe Renaults en de  inventaris, wordt door de rechtbank nog nagedacht, beweert Hans Udo (52) van Udo Holding. "Ik heb op redelijk objectieve basis een factuur van mijn vordering kunnen opstellen. De beslaglegging op de importeur lijkt wel heel wat want iedereen denkt dat Renault Nederland groot is en veel geld heeft, maar dat valt zwaar tegen. Ze hebben eigenlijk niks, het pand is gehuurd en de waarde van de nieuwe auto’s die er al zijn, dekt bij lange na mijn vordering niet. Renault Nederland wordt steeds dunner en smaller. Alle winst gaat direct naar Frankrijk want men wil hier geen vennootschapsbelasting betalen."     

De reden van de beslaglegging komt voort uit een juridische procedure die al loopt sinds 2002. Het Gerechtshof van Amsterdam heeft Renault (interlocutoir, als tussenvonnis) al veroordeeld tot het vergoeden van de schade die Udo heeft geleden. De veroordeelde handelwijze betreft ‘het beperken van de mogelijkheden’ voor Udo. Zijn dealerschap werd in mei 2002 opgezegd en hij mocht van de importeur maar verkopen aan één partij, namelijk Van Kerkhof & Visscher (VKV). Hans Udo beweert dat de onderhandelingen die hij voerde met overnamekandidaat onder druk zijn gezet."Ik heb niet het optimale verkoopresultaat kunnen behalen dus heb ik schade geleden." Het zou gaan om enkele miljoenen euro’s.

Het Gerechtshof in Amsterdam besloot dat een getuigenverhoor nodig was om na het tussenvonnis tot het eindvonnis te kunnen komen. Dat heeft op 20 januari 2010 plaatsgevonden. Het betrof hier een verhoor van zeven getuigen, vooral om inzicht te krijgen in de vraag of de toenmalige verkoopdirecteur van Renault Nederland, Martin Hegeman (tegenwoordig werkzaam bij Mercedes-Benz Nederland), op het moment van de dealercontractopzegging van Udo Holding op de hoogte was van de onderhandelingen die Udo voerde met VKV en of Hegeman die kennis toen heeft ingezet om de onderhandelingen te beïnvloeden. "De rechtbank heeft Hegeman zelf en de zone-manager van toen opgeroepen. Nou, tijdens de getuigenverklaring was het tien-nul, of laat ik zeggen zes-één. Hegeman was de enige die stug bleef beweren van niets te weten. Hij zou maanden ervoor voor het laatst contact te hebben gehad met VKV. Het was allemaal toeval, volgens hem."

De beslaglegging door Udo Holding betreft ook een vordering op Renault inzake ‘vele niet afgehandelde punten’ die Renault, na de beëindiging van de dealerschappen Udo Waalwijk BV en Udo Zaltbommel BV (sept. 2003) nog altijd niet zou hebben afgehandeld, aldus Hans Udo. Het gaat bijvoorbeeld om niet uitbetaalde bonussen.  

Renault Nederland stuurde om 17.00 uur de bijgaande officiële verklaring over deze zaak.   

 Renault NL reactie zaak Udo.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Maar een remedie, laat ze niet los en hopen dat er nog wat te halen valt, SUCCES Spierings A.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 26-03-2010 12:08.

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Als de beweringen van Udo kloppen zijn er volgens mij ij de importeurs mensen die erg zenuwachtig worden. Ik kan me niet voorstellen dat dealers vrije keuze hebben aan wie de tent te verkopen. De importeurs hebben hier te veel invloed op, meestal met slecht resultaat. Ik vind het slordig van AM dat Renault niet vooraf om een reactie is gevraagd, maar dat lijkt de laatste tijd de trend bij de “vakbladen”. Doe daar iets mee heren journalisten.

Naschrift redactie AM:

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 29-03-2010 11:48.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 29-03-2010 11:49.

Geplaatst door: Jan op

In reactie op de opmerking hieronder van de heer Jan: Renault Nederland is wel degelijk vooraf om een reactie gevraagd, zo als ook blijkt uit de tekst in de aanhef.
Redactie AM

Geplaatst door: henk heuvelman op
Ex-dealer Udo laat beslag leggen op rekening Renault Nederland - Automobielmanagement.nl

Ex-dealer Udo laat beslag leggen op rekening Renault Nederland

Na pogingen om onderling met de directie van Renault Nederland tot afstemming te komen over het langlopende geschil heeft Udo Holding BV, voormalige Renault-dealer in Waalwijk en Zaltbommel, de rechtbank verzocht beslag te laten leggen op de bankrekening(en) van Renault Nederland. De importeur wilde in eerste instantie geen enkel commentaar geven maar kwam in de middag met een officiële verklaring.

Udo heeft ook gevraagd om beslaglegging op de rekeningen onder de captive financieringsmaatschappij RCI, op bij Renault Nederland in voorraad zijnde nieuwe Renaults en op de inventaris en goederen die in het importeurspand aan de  Boeingavenue in Schiphol-Rijk aanwezig zijn. De rechtbank heeft in eerste aanleg het beslag op bankrekeningen goedgekeurd maar over de beslaglegging op de voorraad nieuwe Renaults en de  inventaris, wordt door de rechtbank nog nagedacht, beweert Hans Udo (52) van Udo Holding. "Ik heb op redelijk objectieve basis een factuur van mijn vordering kunnen opstellen. De beslaglegging op de importeur lijkt wel heel wat want iedereen denkt dat Renault Nederland groot is en veel geld heeft, maar dat valt zwaar tegen. Ze hebben eigenlijk niks, het pand is gehuurd en de waarde van de nieuwe auto’s die er al zijn, dekt bij lange na mijn vordering niet. Renault Nederland wordt steeds dunner en smaller. Alle winst gaat direct naar Frankrijk want men wil hier geen vennootschapsbelasting betalen."     

De reden van de beslaglegging komt voort uit een juridische procedure die al loopt sinds 2002. Het Gerechtshof van Amsterdam heeft Renault (interlocutoir, als tussenvonnis) al veroordeeld tot het vergoeden van de schade die Udo heeft geleden. De veroordeelde handelwijze betreft ‘het beperken van de mogelijkheden’ voor Udo. Zijn dealerschap werd in mei 2002 opgezegd en hij mocht van de importeur maar verkopen aan één partij, namelijk Van Kerkhof & Visscher (VKV). Hans Udo beweert dat de onderhandelingen die hij voerde met overnamekandidaat onder druk zijn gezet."Ik heb niet het optimale verkoopresultaat kunnen behalen dus heb ik schade geleden." Het zou gaan om enkele miljoenen euro’s.

Het Gerechtshof in Amsterdam besloot dat een getuigenverhoor nodig was om na het tussenvonnis tot het eindvonnis te kunnen komen. Dat heeft op 20 januari 2010 plaatsgevonden. Het betrof hier een verhoor van zeven getuigen, vooral om inzicht te krijgen in de vraag of de toenmalige verkoopdirecteur van Renault Nederland, Martin Hegeman (tegenwoordig werkzaam bij Mercedes-Benz Nederland), op het moment van de dealercontractopzegging van Udo Holding op de hoogte was van de onderhandelingen die Udo voerde met VKV en of Hegeman die kennis toen heeft ingezet om de onderhandelingen te beïnvloeden. "De rechtbank heeft Hegeman zelf en de zone-manager van toen opgeroepen. Nou, tijdens de getuigenverklaring was het tien-nul, of laat ik zeggen zes-één. Hegeman was de enige die stug bleef beweren van niets te weten. Hij zou maanden ervoor voor het laatst contact te hebben gehad met VKV. Het was allemaal toeval, volgens hem."

De beslaglegging door Udo Holding betreft ook een vordering op Renault inzake ‘vele niet afgehandelde punten’ die Renault, na de beëindiging van de dealerschappen Udo Waalwijk BV en Udo Zaltbommel BV (sept. 2003) nog altijd niet zou hebben afgehandeld, aldus Hans Udo. Het gaat bijvoorbeeld om niet uitbetaalde bonussen.  

Renault Nederland stuurde om 17.00 uur de bijgaande officiële verklaring over deze zaak.   

 Renault NL reactie zaak Udo.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Maar een remedie, laat ze niet los en hopen dat er nog wat te halen valt, SUCCES Spierings A.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 26-03-2010 12:08.

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Als de beweringen van Udo kloppen zijn er volgens mij ij de importeurs mensen die erg zenuwachtig worden. Ik kan me niet voorstellen dat dealers vrije keuze hebben aan wie de tent te verkopen. De importeurs hebben hier te veel invloed op, meestal met slecht resultaat. Ik vind het slordig van AM dat Renault niet vooraf om een reactie is gevraagd, maar dat lijkt de laatste tijd de trend bij de “vakbladen”. Doe daar iets mee heren journalisten.

Naschrift redactie AM:

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 29-03-2010 11:48.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 29-03-2010 11:49.

Geplaatst door: Jan op

In reactie op de opmerking hieronder van de heer Jan: Renault Nederland is wel degelijk vooraf om een reactie gevraagd, zo als ook blijkt uit de tekst in de aanhef.
Redactie AM

Geplaatst door: henk heuvelman op