Rabobank: eenderde autodealers moet deuren sluiten

Volvo-dealer Jan van Roosmalen voorspelt dat binnen acht jaar de helft van zijn collega-dealers de deuren moet sluiten. “We hebben een serieuze aanpassing van het verkoopkanaal nodig. Anders bestaan we over tien jaar niet meer.”

De Volvo-dealer windt er geen doekjes om in een interview met Het Financieele Dagblad. "Ik denk dat we terug moeten naar dertig tot veertig procent van het huidige aantal dealers." Van Roosmalen, eigenaar van elf vestigingen van autobedrijven De Beemd en Van Roosmalen met hoofdvestiging in Best, zegt dat veel dealers geen fatsoenlijke boterham meer verdienen. "Niet als ze rekenen met de werkelijke kosten van honderdvijftig euro per verkoopmeter en vijftig euro voor een meter in de werkplaats. Al jaren wordt het verkoopkanaal gesponsord door wat op onderhoud en reparaties wordt verdiend." Voor Volvo zou een sanering van de branche betekenen dat er van de negentig verkooppunten zo’n 25 overblijven. "Daarover hebben we heel open gesprekken met de importeur", zegt de ondernemer. "De grote vraag nu is: hoe gaan we beginnen?"

 

Een gemiddelde dealer verkocht vorig jaar 139 auto’s. Dat is onvoldoende om uit de kosten te komen. De toestand is op de lange termijn onhoudbaar, meent Thomas Edens, sectormanager Automotive van Rabobank Nederland. "Het rendement van een autodealer is nu nul procent. Maar ook buiten de crisis om is het niet veel: 0,7 procent. Dat is ontoereikend om te kunnen blijven investeren. De showroomkosten zijn vaak al zes- tot zevenhonderd euro per verkochte auto." Volgens Edens zou een derde deel van de dealers moeten verdwijnen. Rabobank denkt ook dat autoboulevards hun langste tijd hebben gehad. De dealers zijn er volgens de bank niet in geslaagd zich genoeg van elkaar te onderscheiden.

 

Kwikfit, 123Auto en Profile Tyre Center zijn een grote concurrent op de onderhoudsmarkt. De dealer heeft een extra probleem omdat hij in de ogen van het publiek duur is. Bovag erkent dat het verkoopapparaat van de autosector op zijn kop moet maar de afdeling autodealers van Bovag ziet in het in maart gepubliceerde rapport toch een toekomst voor iedereen.

 

Reacties

op zich geen verrassend nieuws. de verhouding dealers : verkoop auto’s is al jaren groter dan aantal consumenten : grootgrutterwinkels. te lang is geteerd op de winst door after sales en verkoop onderdelen aan het schadeherstel kanaal. er dient verdere ontkoppeling tussen showroom en services te komen. waardoor after sales net zo duur of goedkoop geprofileerd kan worden. ook het opzetten van een 1e lijs rep. faciliteit en specialisme in de 2e lijn is een praktische oplossing. biedt bundeling van kennis enerzijds en laagdrempelige toegang tot de dealer anderzijds. zie ook de discussie mbt on line marketing op LinkedIn. dit modernere instrument tbv klantcontact wordt nog onvoldoende benut in de huidige tijd. stilzitten is verlieslijden.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Naar mijn mening moet de autodealer terug het vertrouwen van de klant verdienen. Het kon niet op. Ik kom niet meer bij de dealer van mijn merk. Als ik binnenkom dan zie ik zo’n overdagige luxe en voordat ik bij de werkplaatsreceptie een afspraak heb gemaakt heb ben ik drie keer aangesproken door uiterst aardige dames en heren.Maar de overdadige luxe uitstraling zal toch door de klant betaald moeten worden. Bovendien sla ik ook nog eens achterover als ik de factuur krijg en zie wat het uurloon is om nog maar te zwijgen van alle mogelijke posten die zijn opgevoerd. Op een factuur van Eur. 600,= zit Eur. 120,= aan klein materiaal, Milieu-diefstal, etc. Terug naar de garagestijl jaren zestig zeventig. Geen flauwekul, No-nonsens. Mijn buurtgarage/Bosch-dienst levert net zoveel vakmanschap tegen een redelijk tarief en voor 30 Euro per dag een leen auto (Dealer 80,-Euro.) Het enige contact dat ik nog met mijn dealer heb zijn de wekelijke mailtjes die ik ontvang met uitnodigingen voor exposities onbetaalbare evenementen culinaire hoogstandjes en meer van dit soort onzin. Ik kom voor onderhoud of reparatie aan mijn auto. En ben niet van plan om te betalen voor die pianist in de showroom.

Geplaatst door: Ad van Geel op

Het probleem is wellicht zelfs nog gecompliceerder… ik heb afgelopen jaar getracht een Audi A5 cabrio te kopen, maar het leek wel of ik op mijn knieen moest om een offerte te krijgen.. na 2 maanden niet serieus genomen te zijn ben ik over de grens uitstekend geslaagd met een dikke uitvoering van zo’n 4 maanden oud. Als de dealers gewoon wat inspanning hadden geleverd had ik niet buiten Nederland gekocht! De autoklant is in Nederland allesbehalve koning en ongeinteresseerde verkopers beschikken alleen over arrogantie i.p.v. gezonde inzet!

Geplaatst door: autoliefhebber op

Men moet niet vergeten dat importeurs een grote hand hebben in de overdadige luxe. Als een merkdealer ook maar enigzins afwijkt van de regels die de importeur oplegt mbt inrichting en/of uitstraling kost het hem procenten korting op een nieuwe auto of zijn bonus. En de marges zijn al niet wild. We moeten dus bij de “roots” beginnen; de importeur.

Geplaatst door: RV op

Waarbij ik vergeet: ik heb ook wel eens 1 1/2 uur rondgelopen bij diverse dealers alvorens ik aangesproken werd. Als je een spijkerbroek aanhebt lijkt het wel of je een ziekte heb. De meeste verkopers blinken uit in het inschatten van klanten (niet dus).

Geplaatst door: RV op

Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

Geplaatst door: Willem J. Wessel op

Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

Geplaatst door: Willem J. Wessel op

Beste Willem,

lijkt mij niet echt een objectieve reactie. misschien heb je het artikel in het financieel dagblad niet gelezen? Daarin wordt het gehele verhaal iets genuanceerder verteld. Mij lijkt dat de vestigingen van De Beemd juist een voorsprong hebben op andere dealers omdat zij juist schaalvergroting toepassen. Daardoor hebben ze voor een relatief groot gebied minder verkopers nodige en minder showrooms (1 in dit geval). Dat lijkt mij juist een manier om de kosten te drukken?

Ik denk dat De Beemd juist op de juiste manier bezig is.

Geplaatst door: nana op
Rabobank: eenderde autodealers moet deuren sluiten - Automobielmanagement.nl

Rabobank: eenderde autodealers moet deuren sluiten

Volvo-dealer Jan van Roosmalen voorspelt dat binnen acht jaar de helft van zijn collega-dealers de deuren moet sluiten. “We hebben een serieuze aanpassing van het verkoopkanaal nodig. Anders bestaan we over tien jaar niet meer.”

De Volvo-dealer windt er geen doekjes om in een interview met Het Financieele Dagblad. "Ik denk dat we terug moeten naar dertig tot veertig procent van het huidige aantal dealers." Van Roosmalen, eigenaar van elf vestigingen van autobedrijven De Beemd en Van Roosmalen met hoofdvestiging in Best, zegt dat veel dealers geen fatsoenlijke boterham meer verdienen. "Niet als ze rekenen met de werkelijke kosten van honderdvijftig euro per verkoopmeter en vijftig euro voor een meter in de werkplaats. Al jaren wordt het verkoopkanaal gesponsord door wat op onderhoud en reparaties wordt verdiend." Voor Volvo zou een sanering van de branche betekenen dat er van de negentig verkooppunten zo’n 25 overblijven. "Daarover hebben we heel open gesprekken met de importeur", zegt de ondernemer. "De grote vraag nu is: hoe gaan we beginnen?"

 

Een gemiddelde dealer verkocht vorig jaar 139 auto’s. Dat is onvoldoende om uit de kosten te komen. De toestand is op de lange termijn onhoudbaar, meent Thomas Edens, sectormanager Automotive van Rabobank Nederland. "Het rendement van een autodealer is nu nul procent. Maar ook buiten de crisis om is het niet veel: 0,7 procent. Dat is ontoereikend om te kunnen blijven investeren. De showroomkosten zijn vaak al zes- tot zevenhonderd euro per verkochte auto." Volgens Edens zou een derde deel van de dealers moeten verdwijnen. Rabobank denkt ook dat autoboulevards hun langste tijd hebben gehad. De dealers zijn er volgens de bank niet in geslaagd zich genoeg van elkaar te onderscheiden.

 

Kwikfit, 123Auto en Profile Tyre Center zijn een grote concurrent op de onderhoudsmarkt. De dealer heeft een extra probleem omdat hij in de ogen van het publiek duur is. Bovag erkent dat het verkoopapparaat van de autosector op zijn kop moet maar de afdeling autodealers van Bovag ziet in het in maart gepubliceerde rapport toch een toekomst voor iedereen.

 

Reacties

op zich geen verrassend nieuws. de verhouding dealers : verkoop auto’s is al jaren groter dan aantal consumenten : grootgrutterwinkels. te lang is geteerd op de winst door after sales en verkoop onderdelen aan het schadeherstel kanaal. er dient verdere ontkoppeling tussen showroom en services te komen. waardoor after sales net zo duur of goedkoop geprofileerd kan worden. ook het opzetten van een 1e lijs rep. faciliteit en specialisme in de 2e lijn is een praktische oplossing. biedt bundeling van kennis enerzijds en laagdrempelige toegang tot de dealer anderzijds. zie ook de discussie mbt on line marketing op LinkedIn. dit modernere instrument tbv klantcontact wordt nog onvoldoende benut in de huidige tijd. stilzitten is verlieslijden.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Naar mijn mening moet de autodealer terug het vertrouwen van de klant verdienen. Het kon niet op. Ik kom niet meer bij de dealer van mijn merk. Als ik binnenkom dan zie ik zo’n overdagige luxe en voordat ik bij de werkplaatsreceptie een afspraak heb gemaakt heb ben ik drie keer aangesproken door uiterst aardige dames en heren.Maar de overdadige luxe uitstraling zal toch door de klant betaald moeten worden. Bovendien sla ik ook nog eens achterover als ik de factuur krijg en zie wat het uurloon is om nog maar te zwijgen van alle mogelijke posten die zijn opgevoerd. Op een factuur van Eur. 600,= zit Eur. 120,= aan klein materiaal, Milieu-diefstal, etc. Terug naar de garagestijl jaren zestig zeventig. Geen flauwekul, No-nonsens. Mijn buurtgarage/Bosch-dienst levert net zoveel vakmanschap tegen een redelijk tarief en voor 30 Euro per dag een leen auto (Dealer 80,-Euro.) Het enige contact dat ik nog met mijn dealer heb zijn de wekelijke mailtjes die ik ontvang met uitnodigingen voor exposities onbetaalbare evenementen culinaire hoogstandjes en meer van dit soort onzin. Ik kom voor onderhoud of reparatie aan mijn auto. En ben niet van plan om te betalen voor die pianist in de showroom.

Geplaatst door: Ad van Geel op

Het probleem is wellicht zelfs nog gecompliceerder… ik heb afgelopen jaar getracht een Audi A5 cabrio te kopen, maar het leek wel of ik op mijn knieen moest om een offerte te krijgen.. na 2 maanden niet serieus genomen te zijn ben ik over de grens uitstekend geslaagd met een dikke uitvoering van zo’n 4 maanden oud. Als de dealers gewoon wat inspanning hadden geleverd had ik niet buiten Nederland gekocht! De autoklant is in Nederland allesbehalve koning en ongeinteresseerde verkopers beschikken alleen over arrogantie i.p.v. gezonde inzet!

Geplaatst door: autoliefhebber op

Men moet niet vergeten dat importeurs een grote hand hebben in de overdadige luxe. Als een merkdealer ook maar enigzins afwijkt van de regels die de importeur oplegt mbt inrichting en/of uitstraling kost het hem procenten korting op een nieuwe auto of zijn bonus. En de marges zijn al niet wild. We moeten dus bij de “roots” beginnen; de importeur.

Geplaatst door: RV op

Waarbij ik vergeet: ik heb ook wel eens 1 1/2 uur rondgelopen bij diverse dealers alvorens ik aangesproken werd. Als je een spijkerbroek aanhebt lijkt het wel of je een ziekte heb. De meeste verkopers blinken uit in het inschatten van klanten (niet dus).

Geplaatst door: RV op

Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

Geplaatst door: Willem J. Wessel op

Dat zijn mooie woorden Jan, als jij nu het goede voorbeeld geeft dan zijn er al 11 Volvo vestigingen minder.
Met vriendelijke groet, Willem J. Wessel

Geplaatst door: Willem J. Wessel op

Beste Willem,

lijkt mij niet echt een objectieve reactie. misschien heb je het artikel in het financieel dagblad niet gelezen? Daarin wordt het gehele verhaal iets genuanceerder verteld. Mij lijkt dat de vestigingen van De Beemd juist een voorsprong hebben op andere dealers omdat zij juist schaalvergroting toepassen. Daardoor hebben ze voor een relatief groot gebied minder verkopers nodige en minder showrooms (1 in dit geval). Dat lijkt mij juist een manier om de kosten te drukken?

Ik denk dat De Beemd juist op de juiste manier bezig is.

Geplaatst door: nana op