Autohaas en Pouw vechten om Audi Deventer

Autohaas Groep steekt tien miljoen euro in de bouw van een nieuwe Audi- vestiging en knapt twee bestaande vestigingen op voor nog eens vijf miljoen. Daarmee is het dealerbedrijf uit Apeldoorn een witte raaf in de Nederlandse autobranche. Volgens Autohaas heeft importeur Pon Apeldoorn aangewezen als hoofdvestiging van het nieuwe verkoopgebied Apeldoorn-Zutphen-Deventer. Maar Audi-dealer Pouw in Deventer wil daar niets van weten.

"Als je mijn jaarverslag leest, zou je niet denken dat het crisis is", zegt  directeur-grootaandeelhouder Jacob Stadig van Autohaas Groep in Het Financieele Dagblad. "Het jaar 2009 was uitstekend." Onder zijn holding vallen een Audi-, Volkswagen en Seat-dealer, een schadecentrum en een leasebedrijf. Terwijl Audi en VW in Nederland de netto-omzet van nieuwe auto’s vorig jaar met twintig tot vijfentwintig procent zagen teruglopen, wist Autohaas de daling te beperken tot 2,6 procent. Audi en Volkswagen willen de komende jaren hun retailnetwerk in Nederland terugbrengen tot een beperkt aantal sterke partners, van wie Stadig er een is. Audi en Volkswagen willen dat een klant die in Apeldoorn de showroom binnenwandelt, dezelfde merkbeleving ondergaat als een klant in München. Ook willen ze klanten steeds meer basismodellen laten zien. Tegen 2015 zijn dat er wel veertig. "Vijftien jaar geleden had Audi maar drie basismodellen", brengt Stadig in herinnering.

Het succes van Autohaas heeft een keerzijde. Importeur Pon heeft Apeldoorn volgens Stadig aangewezen als hoofdvestiging van het nieuwe verkoopgebied Apeldoorn-Zutphen-Deventer. In Apeldoorn en Zutphen is Autohaas al de dealer maar in Deventer is dat Pouw Automotive. Deze concurrent zal, als het aan Pon ligt, met Apeldoorn één gebied moeten gaan vormen. De besprekingen over een uitruil van vestigingen zijn in volle gang, zegt Stadig, die overigens rekening houdt met een geheel andere uitkomst. "Als ik goud geld moet betalen voor een andere vestiging waardoor het voor mij exploitatietechnisch niet haalbaar is, doe ik het niet. Omgekeerd kan Pouw een vijandelijke aanval op mijn aandelenbezit in Autohaas doen. Je weet nooit hoe zoiets loopt."

Directeur Jan Pouw (65) van Pouw Deventer wijst elke suggestie van een uitruil van de hand. Audi Deventer is van hem en dat blijft zo.  "Een uitruil is totaal niet aan de orde", zegt Pouw tegen Het Financieele Dagblad. "Pon en Stadig kunnen het wel willen, wij willen het niet. We zijn keydealer voor Oost-Nederland en Deventer is onze thuisbasis." Het blijft een spel. Vorig jaar probeerde Pouw naar eigen zeggen Autohaas over te nemen. "Dat ketste af op de prijs." Stadig op zijn beurt ontkent in onderhandeling te zijn geweest met Pouw. Hij houdt het op ‘getoonde interesse’.

 

Autohaas en Pouw vechten om Audi Deventer - Automobielmanagement.nl

Autohaas en Pouw vechten om Audi Deventer

Autohaas Groep steekt tien miljoen euro in de bouw van een nieuwe Audi- vestiging en knapt twee bestaande vestigingen op voor nog eens vijf miljoen. Daarmee is het dealerbedrijf uit Apeldoorn een witte raaf in de Nederlandse autobranche. Volgens Autohaas heeft importeur Pon Apeldoorn aangewezen als hoofdvestiging van het nieuwe verkoopgebied Apeldoorn-Zutphen-Deventer. Maar Audi-dealer Pouw in Deventer wil daar niets van weten.

"Als je mijn jaarverslag leest, zou je niet denken dat het crisis is", zegt  directeur-grootaandeelhouder Jacob Stadig van Autohaas Groep in Het Financieele Dagblad. "Het jaar 2009 was uitstekend." Onder zijn holding vallen een Audi-, Volkswagen en Seat-dealer, een schadecentrum en een leasebedrijf. Terwijl Audi en VW in Nederland de netto-omzet van nieuwe auto’s vorig jaar met twintig tot vijfentwintig procent zagen teruglopen, wist Autohaas de daling te beperken tot 2,6 procent. Audi en Volkswagen willen de komende jaren hun retailnetwerk in Nederland terugbrengen tot een beperkt aantal sterke partners, van wie Stadig er een is. Audi en Volkswagen willen dat een klant die in Apeldoorn de showroom binnenwandelt, dezelfde merkbeleving ondergaat als een klant in München. Ook willen ze klanten steeds meer basismodellen laten zien. Tegen 2015 zijn dat er wel veertig. "Vijftien jaar geleden had Audi maar drie basismodellen", brengt Stadig in herinnering.

Het succes van Autohaas heeft een keerzijde. Importeur Pon heeft Apeldoorn volgens Stadig aangewezen als hoofdvestiging van het nieuwe verkoopgebied Apeldoorn-Zutphen-Deventer. In Apeldoorn en Zutphen is Autohaas al de dealer maar in Deventer is dat Pouw Automotive. Deze concurrent zal, als het aan Pon ligt, met Apeldoorn één gebied moeten gaan vormen. De besprekingen over een uitruil van vestigingen zijn in volle gang, zegt Stadig, die overigens rekening houdt met een geheel andere uitkomst. "Als ik goud geld moet betalen voor een andere vestiging waardoor het voor mij exploitatietechnisch niet haalbaar is, doe ik het niet. Omgekeerd kan Pouw een vijandelijke aanval op mijn aandelenbezit in Autohaas doen. Je weet nooit hoe zoiets loopt."

Directeur Jan Pouw (65) van Pouw Deventer wijst elke suggestie van een uitruil van de hand. Audi Deventer is van hem en dat blijft zo.  "Een uitruil is totaal niet aan de orde", zegt Pouw tegen Het Financieele Dagblad. "Pon en Stadig kunnen het wel willen, wij willen het niet. We zijn keydealer voor Oost-Nederland en Deventer is onze thuisbasis." Het blijft een spel. Vorig jaar probeerde Pouw naar eigen zeggen Autohaas over te nemen. "Dat ketste af op de prijs." Stadig op zijn beurt ontkent in onderhandeling te zijn geweest met Pouw. Hij houdt het op ‘getoonde interesse’.