Met name vanwege de investeringen die van hen verwacht worden om de kleine Italiaan te mogen verkopen. Een apart showroom is niet noodzakelijk, maar een deel van de bestaande verkoopruimte dient wel verbouwd te worden zodat de Fiat 500 niet tussen de Chrysler-modellen komt te staan. De dealers zien de noodzaak van de scheiding niet in. Zij stellen dat de 500 de modellen van Chrysler, Dodge en Jeep niet bijt. Bovendien zijn er grote twijfels of de Fiat wel blijvend zal aanslaan bij de Amerikanen nu de Smart daar geflopt is en het percentage geplande herhalingsaankopen ontluisterend laag is. En Toyota zit niet voor niets te dubben of zij de iQ (onder Scion-label) wel in de VS moet gaan verkopen. De verkoopstart van de 500, die voor de Amerikaanse markt in Mexico zal worden vervaardigd, is gepland voor eind dit jaar. Of er daarna andere Fiat-modellen zullen volgen, is onduidelijk en ook dat maakt de dealers huiverig. Overigens komen sowieso niet alle Chrysler-vertegenwoordigers die hun vinger opsteken automatisch in aanmerking voor het Fiat agentschap. De Italianen maken een selectie. Mocht het zover komen dat er niet genoeg dealers binnen het eigen netwerk te vinden zijn, dan wordt er eventueel ook extern gezocht, zo heeft Marchionne al laten doorschemeren. Toch kan het voor de eigen dealers verstandig zijn niet te snel ‘nee’ te zeggen tegen de verkoopmogelijkheid. Want zij zullen bij Fiat een streepje vóór hebben als in 2014 de Amerikaanse distributierechten voor dochter Alfa Romeo verdeeld gaan worden. En van dit merk zullen veel meer modellen de oversteek gaan maken.