Dit heeft Chrysler in Detroit bekendgemaakt aan vierhonderd dealers, die uiteindelijk zijn geselecteerd uit de zeshonderd die begin augustus zijn benaderd voor een eventueel Fiat-dealerschap. De Fiat showrooms zullen met een oppervlakte van 230-275 vierkante meter beperkte afmetingen hebben, net genoeg om drie of vier auto’s te plaatsen.

De 165 dealers zullen de 119 belangrijkste markten in de VS bedienen. Volgens Chrysler woordvoerder Raph Kisiel zou het netwerk kunnen uitgroeien tot tweehonderd locaties als meer modellen beschikbaar komen. Volgens een van de vierhonderd dealers die maandag op de bijeenkomst waren, denkt Chrysler volgend jaar vijftigduizend Fiats 500 te kunnen verkopen en zo’n 78 duizend auto’s als er meer modellen komen. Die nieuwe modellen zijn een 500 cabrio in 2011, een Abarth en een elektrische versie in 2012.

De 500 zal worden gebouwd in de Chrysler-fabriek in Toluca, Mexico en de Fiat 1.4 MultiAirmotoren komen uit de fabriek in Dundee, Michigan.

Inmiddels is bekend geworden dat Smart in de VS zeventig procent minder auto’s verkocht heeft dan in dezelfde periode van vorig jaar, wat zou kunnen duiden op geringe belangstelling voor kleine auto’s van de Amerikanen en wat de kansen voor de 500 niet groot doet lijken. Wereldwijd verkocht Smart zeventien procent minder.