De manier waarop fabrikanten de informatie beschikbaar moeten stellen aan niet-merkgebonden autobedrijven, is strak vastgelegd in Europese regels. De websites moeten toegankelijk zijn en gemakkelijk doorzoekbaar. Ze moeten informatie bevatten over onderhoud en reparatie, software-updates en recalls en moeten online diagnose en inlezen van sleutels faciliteren. De sites zijn voor eenieder tegen betaling toegankelijk. De tarieven zijn voor alle autobedrijven gelijk. Alleen voor veiligheidsgevoelige informatie, denk aan het inlezen van sleutels, is certificering nodig. De afspraken hierover met de autofabrikanten zijn op een haar na gevild. Bovag Onafhankelijke Autobedrijven zal zich er sterk voor maken om Nederland tot de kopgroep van landen te laten behoren waar certificering en daarmee toegang tot veiligheidsgevoelige informatie als eerste beschikbaar komt. Naar verwachting is dat voorjaar 2011.

 

Verder komt er een standaardkastje (VCI) beschikbaar waarmee de auto via de obd-stekker gekoppeld kan worden met een internetcomputer, teneinde bijvoorbeeld de online diagnose mogelijk te maken. Door deze standaardisering kunnen met dezelfde apparatuur alle merken worden uitgelezen en aangepast. Verstrekken van technische informatie tegen een redelijke vergoeding was al langer verplicht, maar gebeurde lang niet door alle merken even goed. Anton Pluim, manager Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: "Mede daardoor werd er tot de dag van vandaag weinig gebruikgemaakt van die websites met technische informatie van autofabrikanten. Maar ik verwacht dat dit zal veranderen nu deze sites door wetgeving gedwongen, gebruiksvriendelijker, actueler en completer worden en universele koppeling van auto en website mogelijk is."

 

Binnenkort komen de eerste types VCI (standaardkastje) op de markt. Bovag maant de leveranciers er haast mee te maken. Pluim: "Ik adviseer onze leden overigens te wachten met de aanschaf van een VCI tot wij ze hebben kunnen testen. De uitslag van die tests zal Bovag zo snel mogelijk bekend maken."